Medlemspraten

I vår serier Medlemspraten tar vi en prat med medlemsbedrifter om hva som opptar dem.

  1. Medlemspraten: Vestfold Landbrukstjenester SA

    Hos Vestfold Landbrukstjenester er hovedoppgaven å sikre arbeidere til landbruket, gartnerier og grøntnæringen. - Selv om det er usikre tider, ser vi at det er et stort behov for kompetent arbeidskraft. Derfor setter vi stor pris på at det nå er mulig å ta fagbrev i gartnerfag, dyrefag og snart, landbruksfag, sier daglig leder Runar Wold.

  2. Medlemspraten: Metervare AS

    Hos Metervare er de opptatt av å dele kunnskap om pølsemakerfaget videre til nye generasjoner. – Vi er særlig stolte av å være lærebedrift. I dag har vi tre pølsemakerlærlinger. To av disse tar fagbrev i februar. Vi har også to tidligere lærlinger som nå er pølsemakere hos oss, sier daglig leder Brit Selebø.

  3. Waldemars AS

    Hos Waldemars på Lillestrøm er det særlig to ting som opptar dem om dagen; den betydelige stigningen i pris på både strøm og råvarer, samtidig som de opplever en enorm vekst og etterspørsel etter maten de produserer.

  4. Medlemspraten: Wangensten

    Edgar Linn, daglig leder i Wangensten AS legger ikke skjul på at situasjonen i verden opptar han mye for tiden. – Både pandemi og krig har gitt store variasjoner i pris på innsatsfaktorer som vi er avhengige av. I tillegg kommer de høye strømprisene, sier rakfisk-sjefen.

  5. Medlemspraten: Landbrukstjenester Salten og Lofoten

    Landbrukstjenester Salten og Lofoten tilbyr avløsere og landbruksvikarer i hele sitt distrikt, og har ansatte som reiser over store områder for å hjelpe bøndene. - For øyeblikket følger vi ekstra godt med på jordbruksoppgjøret, forteller daglig leder Frank Wiik Rendal.

  6. Medlemspraten: ONNA

    De dyrker flere typer salater og urter i høyden. Bøndene i ONNA holder til innendørs der de kun benytter vann som dyrkemedium. Salatene og urtene deres er aldri i kontakt med jord. – Ved å bruke denne dyrkemetoden har vi ikke behov for sprøytemidler, og salatene er spiseklare direkte fra produksjon, sier Cris Ferguson.

  7. Medlemspraten: Nøisom

    - Vi er et av bryggeriene i Norge som ligger mest utsatt til for handelslekkasje til Sverige, sier Mikael Wenzell, daglig leder i Nøisom bryggeri som holder til i Fredrikstad.

  8. Medlemspraten: Fjording AS

    Øyvind Løkling er dagleg leiar i Fjording AS – eit lite selskap som lagar premium, handverksproduserte likørar. Hadde han fått ein prat med statsministeren ville han ha spurt om det ikkje var på tide å rigge til ei ny folkeavstemming om EU-medlemskap.

  9. Medlemspraten: Alimenta

    Selv om enkelte prosesser går litt tregere enn vanlig, har ikke Morten Andersen, daglig leder i Alimenta, merket at korona er en bremsekloss i matindustrien. – Det er høy innovasjonsaktivitet for tiden, og vi samarbeidermed flere av våre kunder for å utvikle produktene deres, sier han.

  10. Medlemspraten: Annis Ringebu

    Danske Anni Byskov, daglig leder hos Annis Ringebu, er utdannet butikkslakter. Hun er også med i driften til både Annis Mathallen og nå nyåpnede Annis Oslobukta.

  11. Medlemspraten: Pals

    Med 25 prosent av kundene innenfor hotell- og restaurantbransjen kjente Pals – en familieeid bedrift etablert i 1936 - pandemien godt på kroppen.

  12. Medlemspraten: Bergen Kaffebrenneri

    Oppveksten i Italia trigget Carl Eugen Johannessen til å begynne med kaffebrenning. For selv om han er daglig leder hos Bergen Kaffebrenneri, er han egentlig utdannet filmskaper. Men det var først da han laget en film fra en kaffebar i Venezia at han virkelig skjønte hva han ønsket å drive med.

  13. Medlemspraten: Viken Skog

    - Skogen har en nøkkelrolle i løsningen av klimautfordringen; både som karbonlager, bygningsmateriale i nye og innovative produkter og som energiressurs, sier Tor Henrik Kristiansen, daglig leder i Viken Skog.

  14. Medlemspraten: Telemark Kildevann

    - Det måtte en pandemi til for at politikerne skulle forstå hva avgiftsharmonisering mellom Norge og EU faktisk innebærer. Nå er jeg bekymret for hva som kan skje med de positive endringene som har kommet den siste tiden ved et eventuelt regjeringsskifte til høsten, sier Bjørn Bunæs, daglig leder i Telemark Kildevann.

  15. Medlemspraten: Diplom-Is

    - Jeg har ennå til gode å se en sur person spise is, sier Martin Kjekshus, administrerende direktør i Diplom-Is. - Er det en ting pandemiene har lært oss, så er det å ta vare på hverandre. For oss har det vært ekstra viktig å sikre is til butikkene, slik at folk kan kose seg, sier han.

  16. LIPPE AS

    - Nå håper vi at nedstengingen av samfunnet endelig er over og at vi alle kan se frem til en mer normal hverdag, sier Pia Von der Lippe, som er en av gründerne bak bedriften LIPPE.

  17. Medlemspraten: Hansa Borg Bryggerier AS

    Før pandemien var rundt 35 prosent av omsetningen til Hansa Borg Bryggerier i servering- og utelivsbransjen og 65 prosent i dagligvare. – I deler av virksomheten har vi opplevd store utfordringer det siste året grunnet nasjonale og lokale smitteverntiltak med både skjenkebegrensninger og skjenkestopp, sier administrerende direktør, Lars Giil.

  18. Medlemspraten: Matbørsen

    Hos Matbørsen er det først og fremst menneskene som er i fokus. – Mange kaller det inkludering. Vi bruker ikke det begrepet hos oss; vi har bare aldri brydd oss om hvilken bakgrunn eller hudfarge folk har, sier administrerende direktør, Dag Freddy Henriksen.

  19. Medlemspraten: Mr. Iceman

    Historien om Mr. Iceman er historien til Jack Stensland som startet opp i garasjen hjemme hos faren sin i 1999. 22 år senere er han fortsatt daglig leder for bedriften, har ti ansatte, selger isbiter til flere store kjeder i Norge og eksporterer til utlandet.

  20. Medlemspraten: Maarud

    Nylig endret Maarud emballasjen på sin bestselger - selve Potetgullet. - Det betyr at vi nå sparer miljøet for 13 tonn plast, sier administrerende direktør, Jon Kittilsen.

  21. Medlemspraten: Graminor

    Kristin Børresen er daglig leder hos Graminor. En viktig del av Graminors oppgave er å skape samfunnsmessig merverdi i form av økt matproduksjon basert på norske ressurser.

  22. Medlemspraten: Mills

    - Vi er takknemlige for en robust dagligvaremarked tross vanskelige tider. Hos oss har vi det travelt med stor etterspørsel, sier Chris Samways, Admin. Dir. i Mills

  23. Medlemspraten: Blomsterringen

    Gudmund Baustad, daglig leder i Blomsterringen, liker ikke at det finnes noen som vil gjøre endringer i importvernet. – Landbruk og gartnerier er høyteknologiske virksomheter som har gjort store investeringer ut fra et sett med rammevilkår. Endres disse, kan det bety kroken på døra for flere, sier han.

  24. Medlemspraten: Biosirk Norge

    Lars Aashammer i Biosirk, er oppgitt over norske politikere for tiden. Han skulle ønske de hadde tenkt litt mer på hva det de kaller for "slakteavfall" faktisk brukes til i Norge i dag da de skrev Klimaplanen for 2021 – 2030.

  25. Medlemspraten: AT Skog SA

    Visste du at det i dag er tre ganger så mye skog i Norge enn det var for 100 år siden? – Det er et stort potensial for å øke hogstaktiviteten i vårt bærekraftige skogbruk, sier administrerende direktør i AT Skog, Anders R. Øynes.

  26. Medlemspraten: Leiv Vidar

    På 50-tallet så pølsefabrikanten Leiv Vidar dagens lys i en liten slakterforretning i Hønefoss. Mye har skjedd siden den tid; blant annet så er fabrikken flyttet og den har blitt utvidet seks ganger de siste 30 årene, kan fabrikksjef Per Rasmussen fortelle.

  27. Hennig-Olsen Is

    Paal Otto Hennig-Olsen er tredje generasjon som driver iskremfabrikken Hennig-Olsen Is utenfor Kristiansand. Da bestefaren hans startet opp i 1924, var iskrem en tilleggsvirksomhet de drev med på sommeren. Isen ble produsert som ferskvare, og syklet rundt i byen på varme sommerdager for salg. I dag står Hennig-Olsen Is for 50 prosent av det norske iskremmarkedet.

  28. Medlemspraten: Eidum Gårdsbakeri

    Solvår Reinsberg, eier og daglig leder av Eidum Gårdsbakeri, mener at det å være en jobbskaper bør verdsettes mer enn det gjør i dag. Det ville hun gjerne ha nevnt for statsministeren dersom hun fikk en prat med henne.

  29. Medlemspraten: Askim Frukt- og Bærpresseri

    Astrid Lier Rømuld står i en krevende øvelse om dagen. Ansatte skal føle seg trygge på jobb. Samtidig skal myndighetenes krav i pandemien ivaretas i en situasjon med streng nedstenging på grunn av det muterte koronaviruset. - Vi må ta vårt ansvar i denne pandemien samtidig som folk må på jobb for å produsere varer, sier hun.

  30. Medlemspraten: Bru Gard

    Asbjørn Stokkeland, daglig leder på Bru Gard, ser det som viktig å kunne opprettholde norsk matproduksjon i den tiden vi lever i nå. – Nå må vi holde oss friske og gjøre alt vi kan for å klare dette, sier han.

  31. Medlemspraten: Sognabær

    Ola Hopperstad, daglig leder hos Sognabær, går inn i det nye året med en viss bekymring. Korona-pandemien har skapt ekstra hodebry for bærprodusenten, som i sesong har en stor, fast gruppe med arbeidstakere fra Polen. Nå er det usikkerhet knyttet til om sesongarbeiderne i det hele tatt kan komme til landet.

  32. Medlemspraten: Foodman

    Petter Grunnan, daglig leder i Foodman, ville gjerne tatt en prat med statsministeren om de viktige valgene og endringene vi som samfunn må ta: Hvordan sikre bærekraft, hvordan lede an i den teknologiske utviklingen og hvordan skape arbeidsplasser for ufaglærte i en tid hvor tradisjonelle verdikjeder endres, er temaer han er opptatt av.

  33. Medlemspraten: NutraQ

    NutraQ er historien om to gründere som ble til 170 ansatte i syv land. Det kan daglig leder, Gustaf Solerød Christensen, fortelle. Selskapet produserer og selger kosttilskudd og skjønnhetsprodukter, og er kanskje mest kjent for sine hovedprodukter som VitaePro, skjønnhetsproduktene fra Oslo Skin Lab og kosttilskuddet Maxulin.

  34. Medlemspraten: Norsk Juletre

    - Det blir ikke jul for meg før juletreet er på plass i stua, sier Heidi Amundsen. Dette er nok en tradisjon hun deler med mange nordmenn. Som daglig leder i organisasjonen Norsk Juletre, vet hun mer om juletrær enn de fleste.

  35. Medlemspraten: Balder Brygg

    Alle har noe de bare må gjøre for at det skal bli jul i stua. For Øystein Meland, daglig leder i Balder Brygg, er det å brygge juleøl. Brygging av øl har han vært med på siden han var guttunge, og han tar fortsatt med seg minnene om lukten og smaken av vørteret fra den gangen inn i sin egen bryggerkunst.

  36. Medlemspraten: Strøm-Larsen

    På Torshov i Oslo driver fjerde generasjon Strøm-Larsen slakterbutikk. Medlemspraten har snakket med daglig leder, Jan Strøm-Larsen, om julemat, gamledager og et kølapp-system for moderne tider. Og var det øst- eller vestkantfolk som var de beste betalerne på begynnelsen av 1900-tallet?

  37. Medlemspraten: Fjøssystemer

    Øivind Skurdal er daglig leder hos Fjøssystemer Øst som nylig ble medlem i NHO og NHO Mat og Drikke. Hadde han fått møte statsministeren, ville han ha tatt en alvorsprat med henne angående selvforsyningsgrad, norsk matproduksjon og sunn mat med kjent innhold. – Dette er kjernesaker som direkte berører vår virksomhet og verdiskapingen på bygda, sier Øivind.

  38. Medlemspraten: Bioco

    Det finnes en bedrift som lager ingredienser av råvarer som skjærebein fra blant annet kylling. Metoden de bruker er godt kjent fra fiskeindustrien, men Bioco er den eneste bedriften i verden som tester ut samme metode i kjøttindustrien. Eirik Pallin er daglig leder og kan fortelle mer om et svært spennende samarbeidsprosjekt mellom Nortura og Felleskjøpet.

  39. Medlemspraten: Røros Bryggeri

    Akkurat nå produseres det julebrus og juleøl i et forrykende tempo hos Røros Bryggeri. Men det har ikke alltid vært slik, kan daglig leder Robert Holm fortelle. Sommeren 2017 var bryggeriet i skikkelig hardt vær, og noe måtte gjøres for å sikre videre drift. I dag er de fem ansatte og funderer på nye investeringer.

  40. Medlemspraten: Inderøy Slakteri

    For litt over en uke siden ble Håvard Gausen og hans medarbeidere hos Inderøy Slakteri kåret til norgesmestere. De vant NM-gull for Norges beste spekepølse. De deltok i konkurransen med syv produkter der hele fem av dem ble premiert. – Sånt skaper motivasjon i hverdagen, sier Håvard som er daglig leder i bedriften.

  41. Medlemspraten: Den Stolte Hane AS

    Fredrik Strømmen, administrerende direktør hos Den Stolte Hane AS, er opptatt av dyrevelferd og den bærekraftige norske kyllingen. Den Stolte Hane har vokst mye de siste årene og kan vise til over 30 % markedsandel i dagligvare på både egg og kylling.

  42. Medlemspraten: Bjertnæs & Hoel

    Åsmund Bjertnæs er daglig leder hos Bjertnæs & Hoel. Hadde han fått 15 minutter alene med statsministeren, ville han ha invitert henne med til Geitmyra Matkultursenter. - Skal man skape god matkultur her i landet, må man starte i barnehagen og skolen, sier han og berømmer arbeidet som gjøres hos Geitmyra.

  43. Medlemspraten: EQU Norway AS

    Er det noe hun virkelig brenner for, så er det folkehelse. Gründeren av EQU Norway, Ann-Christin Hansen, har jobbet med ernæringsveiledning i en årrekke. Det var slik hun fikk ideen om å lage sin egen oppskrift på et sunt og godt brød. Hun har også mye hun gjerne skulle ha pratet med Erna Solberg om.

  44. Medlemspraten: Baker Kristiansen

    Høsten ble litt annerledes i år enn det den har vært tidligere for Baker Kristiansen på Moelv. Alle konfirmasjonene som skulle vært på våren, ble flyttet til høsten på grunn av korona-pandemien. I september ble det bakt konfirmasjonskaker i et enormt tempo hos det lille bakeriet.

  45. Medlemspraten: Heimebaka AS

    Grete og Tom Pedersen driver det vesle lefsebakeriet Heimebaka. Nå står de ved et veiskille; lefsene deres har blitt så populære at de har vokst seg ut av bakeriet. Skal de fortsette som en liten produsent, eller skal de satse alt på å utvide og ansette flere folk?

  46. Medlemspraten: Kulinaris

    Når det nærmer seg høst og vinter, er det lavsesong hos Kulinaris, men de har ikke lite å gjøre av den grunn. Roar Langli, daglig leder i bedriften, forteller om produktutvikling, og kan røpe de neste sommer vil lansere en nyhet!

  47. Medlemspraten: Geno SA

    Rundt omkring i verden finnes det slektninger av den norske klimakua NRF. Det er takket være Geno SA på Hamar som utvikler og omsetter genetikk til store deler av verden. - Nå stuper vi inn i det vi liker å kalle Bio-IT sin tidsalder, sier administrerende direktør i Geno, Kristin Malonæs.

  48. Medlemspraten: Gardsbrenneriet

    Jann Vestby, daglig leder hos Gardsbrenneriet, ønsker på ingen måte å utfordre Vinmonopolets ordning i Norge. Men han stiller spørsmålstegn ved at de som besøker gården ikke kan kjøpe med seg alkoholholdige smaksprøver sterkere enn 21,9 %.

  49. Medlemspraten: Sagaplant AS

    Hos Sagaplant AS er de særlig opptatt av friske og sunne planter. Derfor har de et eget vevslaboratorium der plantene blir sjekket for virus, bakterier og sopp, som eventuelt fjernes, før plantene får flytte ut i veksthus.

  50. Medlemspraten: Eplegården AS

    Hvor og hvordan skal fremtidens mat produseres? Det er en problemstilling Tor Erling Gransæther, daglig leder hos Eplegården, gjerne skulle ha diskutert med statsministeren.

  51. Medlemspraten: Storms AS

    Annette Storm, administrerende direktør i Storms AS er blant annet nysgjerrig på hva statsministeren egentlig tenker om salgsutviklingen i dagligvare og Vinmonopol etter perioden med reiserestriksjoner.

  52. Medlemspraten: Synnøve Finden

    Da vi tok en prat med fabrikksjef Erik Brekstad hos Synnøve Findens hovedanlegg i Alvdal i Nord-Østerdal tidligere i sommer, kunne han fortelle om en tøff men meningsfylt periode for bedriften.

  53. Medlemspraten: Lantmännen Unibake

    Lantmännen Unibake Norge har gått mot strømmen. I vanskelige tider har produsenten av frosne bakevarer kjøpt opp French Bakery Companys produksjon i Lier. - Vi tror på at markedet vil ta seg opp, og da vil lokal produksjon være viktigere enn noen gang, sier sjef for Lantmännen Unibake i Norge, Thomas Bjarkholm.

  54. Medlemspraten: HOFF SA

    Ingeborg Flønes, administrerende direktør hos HOFF SA, er opptatt av poteter. Og det er kanskje ikke så rart når potet er den viktigste råvaren i alt de lager hos HOFF. Faktisk mottar HOFF ca 1/3 av all poteten som produseres i Norge.

  55. Medlemspraten: Svalbard bryggeri

    - Det aller viktigste for oss har blitt veldig tydelig de siste månedene; åpne grenser slik at folk og varer kan bevege seg fritt, sier Robert Johansen som er daglig leder hos Svalbard bryggeri.

  56. Medlemspraten: Arcus Spirits

    - Nå er det svært viktig for oss med god og sikker markedstilgang til Europa, sier Erlend Stefansson som er daglig leder hos Arcus. 2/3 av volumet Arcus Spirits produserer eksporteres.

  57. Medlemspraten: Blinde Bonde og Babe

    - Hadde jeg fått 15 minutter alene med statsministeren, hadde jeg først og fremst gitt henne en god kopp te, fordi jeg tenker hun trenger en pause etter mange harde uker, sier Hanne Charlotte Heggberget som er daglig leder og Master Tea Blender hos te-produsenten Blinde Bonde og Babe As.

  58. Medlemspraten: Etnestad Nedre

    - Nå er jeg ekstra spent på hvordan markedet vil være når sesongen for bær er ordentlig i gang, sier Olav Etnestad, som driver Etnestad Nedre, en gård som har produsert bær siden 1984.

Hva koster et medlemskap? Ta en uforpliktende prissjekk her:

Opplysninger om virksomheter hentes fra Brønnøysundregisteret og Proff AS.

Er din bedrift medlem i NHO Mat og Drikke og ønsker å bli intervjuet i denne serien? Ta kontakt:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: