NHO Mat og Drikke

Innhold

Politikk for mat-, drikke- og bionæringen

Vi jobber for å påvirke og bedre rammevilkårene for mat-, drikke- og bionæringen.

Vi arbeider for økt konkurransekraft og vekst i Norges største fastlandsnæring.

Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke

Politiske rammevilkår

Politiske rammevilkår betyr mye for konkurransekraften til alle norske bedrifter. Mat-, drikke- og bionæringen påvirkes i større grad enn mange andre næringer av både nasjonale og internasjonale politiske beslutninger. Oppdraget til NHO Mat og Drikke er å ivareta medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO.

Høringsinnspill:

  1. Høringsinnspill: Vogntog

    NHO Mat og Drikke støtter den foreslåtte åpning for modulvogntog type 1 og 2 og 24-metersvogntog på tømmerveinettet.

Politiske temaer vi jobber med:

  1. Forskning og utvikling

    Mat-, drikke- og bionæringen skal øke konkurransekraften gjennom forskning, utvikling og innovasjon.

  2. Jordbrukspolitikk

    Mat- og drikkenæringen må ha tilstrekkelig tilgang til norske råvarer av en kvalitet og til en pris som sikrer næringens konkurransekraft overfor våre naboland og handelspartnere.

  3. Politisk sak, Handel

    Handelspolitikk

    NHO Mat og Drikke er for økt verdenshandel samtidig som behovene for den landbruksbaserte verdikjeden i Norge ivaretas. Konkurransekraften i norsk mat- og drikkenæring må sikres gjennom like rammebetingelser som våre nærmeste handelspartnere.

  1. Politisk sak, Skatt og avgift

    Skatt- og avgiftspolitikk

    NHO Mat og Drikke arbeider for at næringens konkurranseulempe overfor de nærmeste nabolandene må reduseres gjennom lavere og bedre innrettede særavgifter, der hensikten med avgiftene oppnås i større grad enn i dag.

  2. Politisk sak, Tilsyn og regelverk

    Tilsyn- og matregelverk

    Norskprodusert mat og drikke har flere unike fortrinn, slik som høy grad av mattrygghet, høy tillit hos forbrukerne og et godt omdømme for kvalitet og smak både nasjonalt og internasjonalt. For å ivareta disse konkurransefortrinnene er næringen avhengig av et kompetent og effektivt Mattilsyn.

  3. Politisk sak, Utdanningspolitikk

    Kompetanse og utdanning

    NHO Mat og Drikke arbeider for å sikre våre medlemmer tilgang på rett kompetanse. Gjennom samarbeid med utdanningstilbydere og myndigheter er NHO Mat og Drikke er en aktiv part i utviklingen av fremtidens utdanningssystem.

Siste nytt:

  1. Nyhet, Tilsyn og regelverk mattilsyn

    Dette prioriterer Mattilsynet i 2020

    Mattilsynet konkluderer i sin årsrapport for 2019 med at maten og drikkevannet i Norge holder et godt nivå sammenlignet med andre land, men at mattryggheten må ivaretas daglig.

  2. Nyhet, Skatt og avgift

    Slik er de nye avgiftene på alkoholfrie drikkevarer

    Som følge av budsjettenigheten mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet reduseres avgiften på alkoholfrie drikkevarer til (prisjustert) 2017-nivå. Her kan du lese om endringen som gjennomføres fra 1. juli 2020.

  3. Nyhet, Handel, Tilsyn og regelverk

    - Økt kundemangfold gir bedre konkurranseforhold

    Med mål om lavere priser og større utvalg i dagligvarehandelen har regjeringen lagt frem en ny stortingsmelding om konkurranseforholdene i dagligvarehandelen. – Vi ønsker velkommen gode tiltak som styrker konkurransen i sektoren, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

  4. Nyhet, Skatt og avgift

    - Viktig gjennombrudd for avgiftsreversering!

    Enigheten mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene om å reversere økningen av avgiften på alkoholfrie drikkevarer er et viktig gjennombrudd for drikkevareprodusentene.

  5. Nyhet, Tilsyn og regelverk mattilsyn

    Tilsyn med merking av barnevennlig mat

    Mattilsynet gjennomfører årlige kampanjer for å kontrollere at maten merkes korrekt og i henhold til regelverket. Disse kampanjene kalles "Merkesjekken". I år skal mat som markedsføres til barn under tre år under lupen.

  6. Nyhet, Bærekraft og klima

    EUs Farm-to-Fork-strategi er lagt frem

    Farm to Fork-strategien er en sentral del av EUs Green Deal. EUs arbeid med bærekraftige verdikjeder for mat, og den debatten som vil følge i årene som kommer, vil ha stor betydning også for norsk mat- og drikkeproduksjon og norske myndigheters egne målsetninger for FNs bærekraftsmål.

Har du innspill eller lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: