NHO Mat og Drikke

Innhold

Politikk for mat-, drikke- og bionæringen

Vi jobber for å påvirke og bedre rammevilkårene for mat-, drikke- og bionæringen.

Vi arbeider for økt konkurransekraft og vekst i Norges største fastlandsnæring.

Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke

Politiske rammevilkår

Politiske rammevilkår betyr mye for konkurransekraften til alle norske bedrifter. Mat-, drikke- og bionæringen påvirkes i større grad enn mange andre næringer av både nasjonale og internasjonale politiske beslutninger. Oppdraget til NHO Mat og Drikke er å ivareta medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO.

Høringsinnspill:

  1. Høringsinnspill: Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO

    NHO Mat og Drikke er bekymret over at gode intensjoner ikke følges opp i meldingen med flere og bedre eksempler på en mer praktisk undervisning og pedagogikk.

Politiske temaer vi jobber med:

  1. Forskning og utvikling

    Mat-, drikke- og bionæringen skal øke konkurransekraften gjennom forskning, utvikling og innovasjon.

  2. Jordbrukspolitikk

    Mat- og drikkenæringen må ha tilstrekkelig tilgang til norske råvarer av en kvalitet og til en pris som sikrer næringens konkurransekraft overfor våre naboland og handelspartnere.

  3. Politisk sak, Handel

    Handelspolitikk

    NHO Mat og Drikke er for økt verdenshandel samtidig som behovene for den landbruksbaserte verdikjeden i Norge ivaretas. Konkurransekraften i norsk mat- og drikkenæring må sikres gjennom like rammebetingelser som våre nærmeste handelspartnere.

  1. Politisk sak, Skatt og avgift

    Skatt- og avgiftspolitikk

    NHO Mat og Drikke arbeider for at næringens konkurranseulempe overfor de nærmeste nabolandene må reduseres gjennom lavere og bedre innrettede særavgifter, der hensikten med avgiftene oppnås i større grad enn i dag.

  2. Politisk sak, Tilsyn og regelverk

    Tilsyn- og matregelverk

    Norskprodusert mat og drikke har flere unike fortrinn, slik som høy grad av mattrygghet, høy tillit hos forbrukerne og et godt omdømme for kvalitet og smak både nasjonalt og internasjonalt. For å ivareta disse konkurransefortrinnene er næringen avhengig av et kompetent og effektivt Mattilsyn.

  3. Politisk sak, Utdanningspolitikk

    Kompetanse og utdanning

    NHO Mat og Drikke arbeider for å sikre våre medlemmer tilgang på rett kompetanse. Gjennom samarbeid med utdanningstilbydere og myndigheter er NHO Mat og Drikke er en aktiv part i utviklingen av fremtidens utdanningssystem.

Siste nytt:

  1. Nyhet, Bærekraft og klima

    Anbefaler miljøavtale om plastprodukter

    - Et samlet næringsliv kan redusere miljøbelastningen fra engangsplast. Det er det klare budskapet fra regjeringens partssammensatte arbeidsgruppe, sier leder Andreas Pihlstrøm, advokat i NHO.

  2. Nyhet, Forskning og utvikling

    120 millioner til forskning på landbaserte matsystemer

    Forskningsrådet lyser ut midler til prosjekter med hovedtemaene matsikkerhet og beredskap, landbruk i hele landet, økt verdiskaping og bærekraftig landbruk med reduserte klimagassutslipp. Les mer om utlysningene på Forskningsrådets nettsider.

  3. Nyhet, Handel

    Stortinget ønsker klare regler for delisting

    Stortingets næringskomité la 4. mars frem sin innstilling til lov om god handelsskikk i dagligvarekjeden. NHO Mat og Drikke mener næringskomiteen har levert en god og balansert innstilling som ivaretar både leverandørenes, dagligvarekjedenes og forbrukernes interesser i verdikjeden for mat og drikke.

  4. Nyhet, Utdanningspolitikk velgskog, Fagopplæring

    Nye læreplaner i yrkesfag

    De nye planene tas i bruk høsten 2020.

  5. Nyhet, Utdanningspolitikk velgskog, rekruttering

    Nytt utvalg skal øke rekrutteringen til mat- og måltidsbransjen

    Nå har et regjeringsoppnevnt utvalg fått i oppgave å finne ut hvorfor.

  6. Nyhet, Skatt og avgift grensehandel

    - Avgiftspolitikken sender forbrukerne til Sverige

    Ferske tall fra SSB viser at nordmenn grensehandlet for 15,6 milliarder kroner i 2019. Samtidig melder 49 prosent av mat- og drikkebedriftene at de forventer å miste markedsandeler til grensehandelen de neste to årene. – Den omfattende grensehandelen viser at det rekordhøye norske avgiftsnivået sender forbrukerne til Sverige. Det bør lyse røde varsellamper hos regjeringen, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Har du innspill eller lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: