Medlemspraten: Blomsterringen

Portrett av Baustad

Gudmund Baustad, daglig leder i Blomsterringen.

Gudmund Baustad, daglig leder i Blomsterringen, liker ikke at det finnes noen som vil gjøre endringer i importvernet. – Landbruk og gartnerier er høyteknologiske virksomheter som har gjort store investeringer ut fra et sett med rammevilkår. Endres disse, kan det bety kroken på døra for flere, sier han.

I 1983 ønsket Tor Arne Kampenhøy og Ragnar J. Svinningen å skape oversikt og stabilitet i det norske blomstermarkedet. De hadde oppdaget en floke som de ønsket å løse. Blomster er en ekstrem ferskvare, og derfor var det både vanskelig og tidkrevende for gartnerne å få solgt blomstene sine til rett tid og riktig pris. Visjonen til de to gründerne var tydelig: Blomsterringen skulle være en distribusjons- og salgskanal som var gunstig for både gartnere og blomsterforhandlere. Til tross for stor konkurranse, klarte de å komme seg inn på markedet, og vokste jevnt og trutt gjennom 80- og 90-tallet. Blomsterringen er Norges største blomstergrossist, og har i dag avdelinger flere steder i landet. 50 prosent av blomstene de får kommer fra norske gartnere, i tillegg henter de blomster og planter fra gartnerier over hele verden. Blomsterringen er fortsatt en familiebedrift, hvor familien Kampenhøy nå er hovedeiere.

Påske er høysesong for Blomsterringen.

Bedre kontroll på grensen

- Selv om vi importere blomster og planter fra utlandet, er vi først og fremst en norsk bedrift som i all hovedsak selger norske varer. Våre utenlandske konkurrenter har helt andre utgangspunkt enn oss, sier Gudmund. Han er bekymret for at importvernet skal endres og at det er mange planter som slippes inn i Norge som burde blitt stoppet ved grensen. – Det kommer mye til landet vårt av planter og blomster som ikke burde vært her. Her har både Mattilsynet og tollerne en viktig jobb å gjøre, sier han.

Blomsterringen driver med salg og distribusjon av blomster og planter.

Trenger ekstra arbeidskraft i høysesongene

I disse dager er det Covid-19-situasjonen som får mye oppmerksomhet også hos Blomsterringen. – Vi gjør alt vi kan for å holde smitten unna våre lokaler. Det vil være kritisk for oss dersom noen av våre ansatte blir smittet nå – midt i høysesong, sier Gudmund. – Vi lever av høysesonger, smiler han.
Påsken er absolutt en høysesong for Blomsterringen. På årsbasis har de 160 ansatte, men med en stor topp på våren. – Vi har arbeidstakere som har kommet til oss hvert år fra Polen og Litauen. I år blir det vanskelig å få til dette. Vi jobber derfor med å se på flere ulike muligheter for å få tak i den arbeidskraften vi trenger; blant annet har vi tett dialog med NAV. Når man tenker på hvor mange som går arbeidsledige om dagen, er det litt rart at det skal være så vanskelig å få tak i folk. Men det er vel slik at de fleste ser seg om etter arbeid med lengre varighet enn det vi kan tilby, sier han ettertenksomt.

Skryt, importvern og formueskatt

Dersom Gudmund hadde fått 15 minutter med statsministeren, ville han først og fremst gitt henne skryt for håndteringen av pandemien. Så ville han ha tatt opp to saker han brenner for: Importvern og formueskatten. – Forutsigbare rammebetingelser som importvernet er utrolig viktig for en høyteknologisk næring med store investeringer. Det er slik vi kan klare å opprettholde produksjon og drift i norske gartnerier over det ganske land. Hovedgrunnen til at det er så viktig med denne produksjonen, er at de norske plantene og blomstene er rene for sprøytemidler, bærekraftig produsert og kortreist. Dette er verdier vi må ta vare på, sier han. Så var det formueskatten: – Blomsterringen er en familiebedrift med en stor eierfamilie som eier 90 prosent av selskapet. Jeg ser hvor mye de må betale i skatt, og er sikker på at dette kunne blitt pløyd tilbake i virksomheten dersom det var et annet regime, sier han.

Rask respons og god service

Blomsterringen har vært medlem i NHO og NHO Mat og Drikke siden 2012. - Medlemskapet er av stor betydning for oss. Juridisk rådgivning og støtte på lønns- og tariffområdet er grunnleggende viktige tjenester som vi har god nytte av. Det siste året med Covid-19 har vi opplevd NHO som en viktig støtte og pådriver mot myndighetene. Vi har blant annet benyttet oss av gode digitale møter som har gitt oss veldig bra info. Vi får alltid raske svar og god service dersom vi lurer på noe, avslutter Gudmund.

Medlemspraten

I NHO Mat og Drikkes serie “Medlemspraten” tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.

Les flere intervjuer i samme serie her

Her finner du mer informasjon om medlemskap og medlemsfordeler i NHO Mat og Drikke.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: