Waldemars AS

Rami Haug Khoury, som er arbeidende styreleder hos Waldemars, viser frem noen av produktene de lager i sine produksjonslokaler på Lillestrøm.

Hos Waldemars på Lillestrøm er det særlig to ting som opptar dem om dagen; den betydelige stigningen i pris på både strøm og råvarer, samtidig som de opplever en enorm vekst og etterspørsel etter maten de produserer.

Waldemars AS er en familieeid bedrift som opprinnelig ble stiftet tilbake i 1992 av gründer Hanna Khoury. I dag er det andre generasjon av familien Khoury som driver virksomheten gjennom K4 Group AS.

- Hos Waldemars utvikler, produserer og selger vi ferdigmatprodukter til dagligvare og servicenæringen i Norge; alt med utgangspunkt i eget produksjonsanlegg på Lillestrøm, forteller Rami Haug Khoury som er arbeidende styreleder i virksomheten. Du finner Waldemars-produkter i alle kjedene i Norge – også innenfor netthandel. – De fleste produktene selges under vår merkevare, men vi produserer også produkter for kjedenes egne merkevarer, sier Rami og legger til at alle deres produkter er ferske og produseres kort tid før levering. – Hos Waldemars fokuserer vi på håndlaget mat for folk på farten, sier han.

Kraftig vekst

Waldemars har hatt en dobling av omsetningen på under tre år og opplever stadig en kraftig vekst tross et fallende dagligvaremarked i 2022. Bedriften med 27 ansatte har over 40% vekst så langt i år og nærmer seg 50 millioner i omsetning med stormskritt. – Vi har hendene fulle om dagen. For at vi skal kunne levere kvalitetsprodukter til riktig pris er det særlig to ting som er viktig for oss: Ryddige og gode markedsforhold og tilstrekkelig tilgang til både faglærte og ufaglærte folk, sier Rami.

Prisvekst på innsatsfaktorer

- I disse dager opplever vi i likhet med alle andre en kraftig prisvekst på innsatsfaktorer som strøm og råvarer. Dette betyr at vi må håndtere både kraftig vekst og økte kostnader samtidig, sier Rami. - Vår måte å løse dette på er å investere i digitalisering og automatisering for å få kostnadene ned og effektiviteten opp samtidig som vi også øker prisene noe. Satsingen på automatisering og digitalisering krever en annen form for kompetanse bak hver arbeider enn det gjorde tidligere, forklarer han, og sier at de hele tiden er på leting etter folk med yrkesfaglig bakgrunn.

Yrkesfag må få økt status

Nettopp utfordringene med å få tak i den riktige kompetansen er noe Rami ville ha tatt opp med statsministeren dersom han hadde fått møte ham. – Vi trenger en kraftig satsing på og opptrapping av yrkesfag, sier han. - Det er viktig å formidle til ungdommen at man ikke MÅ ha en mastergrad for å utgjøre en forskjell i samfunnet. Jeg mener yrkesfag har fått et ufortjent dårlig rykte. Her har Norge som samfunn en stor jobb å gjøre for å sikre den kompetansen vi trenger fremover. Vår bedrift jobber helt bevisst med å øke faglærtandelen og opplever at det er svært krevende å få tak i folk med riktig kompetanse, sier han.

NHO Mat og Drikke har kompetanse som vi ikke har

Waldemars AS har vært medlem i NHO Mat og Drikke siden 2016. – En av våre kjerneverdier er grundig. Det innebærer blant annet at vi skal være skikkelige i alle ledd. Med det som utgangspunkt var det et naturlig valg for oss å bli medlem i NHO Mat og Drikke, sier Rami. – Vi er en liten bedrift i sterk vekst. Da har det vært til stor hjelp for oss å ha tilgang til både personer og digitale ressurser i NHO-systemet som bekler roller vi ikke bemanner opp selv i bedriften, avslutter han.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: