Medlemspraten: Strøm-Larsen

Slaktebutikk

Daglig leder hos Strøm-Larsen, Jan Strøm-Larsen, bak disken i butikken på Torshov.

På Torshov i Oslo driver fjerde generasjon Strøm-Larsen slakterbutikk. Medlemspraten har snakket med daglig leder, Jan Strøm-Larsen, om julemat, gamledager og et kølapp-system for moderne tider. Og var det øst- eller vestkantfolk som var de beste betalerne på begynnelsen av 1900-tallet?

Strøm-Larsen er historien om oldemoren og oldefaren til Jan som drev hver sin kjøttbutikk; en på Frogner og en på Grünerløkka. Da de traff hverandre, ønsket de å slå seg sammen og drive bare en butikk. De valgte å beholde butikken på Grünerløkka. Der bodde det arbeidsfolk som angivelig spiste mer enn folk vest i byen. - I tillegg var arbeidsfolkene sikrere betalere. De betalte for varene med en gang, kan Jan fortelle. - På vestkanten ville kundene gjerne skrive opp i bok, og det var ikke brått sikkert at de kom tilbake for å betale, forteller han.

Strøm-Larsen holdt til på Grünerløkka helt frem til 1933. Da flyttet de opp til Torshov. Slakterbutikken ligger fortsatt på Torshov, men i 2014 ble hele produksjonen flyttet til Furuset. Det er 20 ansatte på Furuset og 20 ansatte på Torshov. I tillegg til butikken, består virksomheten av en engros- og en cateringdel.

Råvarer og arbeidskraft

- Vår bedrift er helt avhengig av tilgang på råvarer og arbeidskraft. Her i Norge har ikke det vært noen stor utfordring, bortsett fra at det til tider har vært vanskelig å få tak i pølsemakere, sier Jan. - I år er vi uansett mest bekymret for om vi får tak i nok råvarer, sier han, og tenker først og fremst på gris. Til jul selges det aller mest svineribbe med pinnekjøtt som en god nummer to. - På mange måter er alt veldig enkelt til jul, for kundene kjøper mer eller mindre det samme. De fleste vil ha tradisjonell norsk julemat, sier han.

Lange køer og køsystem på app

I desember er det ofte lange køer utenfor slakterbutikken. Det kan være opptil to timers venting på de travleste dagene. – Folk kommer til butikken og slår av en prat med hverandre mens de venter.. For mange av våre kunder er det en tradisjon og en del av juleforberedelsene å handle hos oss. Vi har også tatt i bruk et kølappsystem der man kan følge med på hvilken plass man har i køen via en app. Det har ført til at flere av våre kunder benytter seg av kafétilbudet og andre butikker i området mens de venter på å bli ekspedert hos oss. Jeg liker tanken på at vi bidrar til litt ekstra juleaktivitet på Torshov, smiler han. Han forteller at de i år ikke kan ha så mange kunder samtidig i butikken. -Dermed mister vi litt av den hyggelige praten i lokalene. Vi skal likevel gjøre vårt for å skape god julestemning, lover han.

Vridning i salget under pandemien

- Det er vel og bra at korona-pandemien har ført til at mye av svenskehandelen har blitt flyttet hjem til Norge. Til jul er det uansett mange som velger norsk. I år er det litt ekstra spesielt, og trykket i desember blir nok større enn det vi er vant til, sier Jan ettertenksomt.

Selv om butikken på Torshov har hatt gode tider under pandemi-utbruddet, er det andre deler av virksomheten som ikke har gått like bra. – Da restaurant- og uteliv mer eller mindre stoppet helt opp, fikk det også negative konsekvenser for oss, sier Jan. Nedgangen i storhusholdningsmarkedet og catering kommer i den delen av virksomheten som vanligvis står for den største delen av inntjeningen.

Det må lønne seg å jobbe

- Jeg mener det burde lønne seg mer å jobbe fremfor å ikke være i arbeid. Det er noe jeg gjerne ville tatt opp med statsministeren. Det er for mange som står utenfor arbeidslivet som har mye å bidra med. Gode ordringer som kan få flere i jobb mener jeg er viktig, sier Jan. Han legger også til at avgiftspolitikken også veldig interessant i disse tider. -Pandemien har gitt oss et godt bilde på hva høye avgifter faktisk betyr for grensehandelen. Jeg er også opptatt av folkehelsen, og ville ha benyttet anledning til å snakke om hvor viktig jeg mener det er å gjøre alt for å opprettholde aktivitet innenfor idretten, selv i perioder med strenge smittevernhensyn. Idrett er viktig for folkehelsen, understreker han.

Juridisk hjelp og gode innkjøpsavtaler

Strøm-Larsen har vært medlem i NHO Mat og Drikke og NHO siden 1947. – De viktigste grunnene til at vi er medlemmer, er at vi får juridisk hjelp når vi trenger det, og kan benytte oss av maler og skjemaer som NHO har utarbeidet. Vi får også gode innkjøpsavtaler gjennom Innkjøpskjeden, avslutter Jan.

Medlemspraten

I NHO Mat og Drikkes serie “Medlemspraten” tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.

Les flere intervjuer i samme serie her

Her finner du mer informasjon om medlemskap og medlemsfordeler i NHO Mat og Drikke.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: