Medlemspraten: Kulinaris

Portrett av Langli limt inn på et bilde av flere isbokser

Roar Langli er daglig leder hos Kulinaris. Foto: Kulinaris.

Når det nærmer seg høst og vinter, er det lavsesong hos Kulinaris, men de har ikke lite å gjøre av den grunn. Roar Langli, daglig leder i bedriften, forteller om produktutvikling, og kan røpe at de neste sommer vil lansere en nyhet!

Kulinaris er en produksjonsbedrift som produserer iskrem og sorbet til dagligvare og storhusholdning. De startet opp i 2002, på et tidspunkt da det ikke fantes så mange småprodusenter innenfor mat- og drikkesegmentet. – Med 12 ansatte, en omsetning på ca 30 millioner i året og produksjon av 500 000 liter iskrem, er vi fortsatt små i dette markedet. Vi har funnet vår nisje, og er opptatt av gode råvarer og kvalitet i et marked med større konkurranse enn da vi startet opp, sier Roar.

Folk kjøper lite is i dårlig vær

Når sola skinner, og sommerdagene er lange og varme, smiler Roar. Da vet han at en av de viktigste forutsetningene for at kundene skal kjøpe is er på plass. For det er nå en gang slik at når været er bra, kjøper folk mest is. - Og for å nå ut til kundene, må vi ha tilgang til markedet gjennom grossistene og kjedene. I Norge er det ikke så mange av disse, og derfor er det viktig for oss å komme innenfor, sier Roar. Videre er vi lidenskapelig opptatt av kvalitet, slik at folk velger å kjøpe våre produkter igjen og igjen.

For øyeblikket er det lavsesong hos Kulinaris. Da jobber de med nye produkter. – Neste sommer lanserer vi pinne-is. Det har vi aldri prøvd oss på før, så det blir spennende, sier Roar. -Denne lanseringen jobber vi mye med nå i høst, samtidig som vi hele tiden forbedrer eksisterende produkter. Når man driver bedrift, er det stadig nye forskrifter og regler man må sette seg inn i. Det bruker jeg også litt tid på akkurat nå, sier Roar.

- Det er en vridning i markedet i forbindelse med korona-pandemien, sier han noe mer tankefull. -Vårt salg til dagligvare har økt kraftig, mens salget til hoteller og restauranter har gått markant ned. Jeg er spent på markedsutviklingen fremover, sier han.

Mange "rare" avgifter

Hadde Roar fått 15 minutter med statsministeren, ville han ha brukt mye av tiden til å snakke om avgifter – alt fra arbeidsgiveravgift til særavgifter på mat- og drikkevarer i Norge. -Vi merker godt handelslekkasjen til Sverige. Perioden med stengte grenser har vist oss hvor ille dette faktisk er. Avgiftene på norsk side av grensen må ned, mener han.

- Dersom det ble tid, ville jeg også ha snakket om størrelsen på offentlig sektor sammenlignet med privat sektor. Jeg mener det er en skummel utvikling når offentlig sektor blir for stor sammenlignet med det private næringsliv, påpeker han.

Besøk:
Jobber for våre interesser

Kulinaris har vært medlem i NHO og NHO Mat og Drikke siden mars 2020. – Hovedgrunnen til at vi valgte et medlemskap, er at NHO Mat og Drikke er en organisasjon som jobber for våre interesser. Jeg har allerede merket at vi får en del igjen på informasjon og veiledere innenfor det juridiske området også. For oss, som er en produksjonsbedrift, er dette et riktig sted å være, avslutter Roar.

Medlemspraten

I NHO Mat og Drikkes serie “Medlemspraten” tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.

Les flere intervjuer i samme serie her

Her finner du mer informasjon om medlemskap og medlemsfordeler i NHO Mat og Drikke.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: