Medlemspraten: Eplegården AS

Gransæther som holder et eple

Tor Erling Gransæther er daglig leder hos Eplegården i Sætre i Asker. Foto: Eplegården AS.

Hvor og hvordan skal fremtidens mat produseres? Det er en problemstilling Tor Erling Gransæther, daglig leder hos Eplegården, gjerne skulle ha diskutert med statsministeren.

Eplegården er en familiebedrift drevet av Sissel og Tor Erling Gransæther. De har holdt på siden 2000. Gården, som ligger i Sætre i Asker, er blant de første som kommersialiserte foredling av egenprodusert frukt i Norge.

- Siden vi var tidlig ute, har det vært mange produsenter innom Eplegården for å lære om foredling, spesielt av alkoholfri eplemost, men også om destillering som vi startet med i 2010, sier Tor Erling. Vi pleier å si at vi er minst av de største og størst av de minste, med en årlig produksjon på 20 000 flasker med eplemost samt noe Bag-In-Box. Produktene selges fra eget gårdsutsalg og ved utvalgte spisesteder. Våre alkoholholdige drikker produseres i små kvanta, og selges lokalt, sier han.

Eplegården ligger i idylliske omgivelser i Sætre i Asker kommune. Foto: Eplegården.

Kvalitet i alle ledd

- Vi har måttet gjøre en del ting annerledes for å kunne drive en bondegård som ligger litt utenfor de etablerte miljøene, fortsetter Tor Erling. -Produksjonen har vi lagt opp etter hvor mye salg vi klarer å håndtere selv. Det betyr blant annet at det ikke er noe mellomledd mellom oss og forbruker. Vi er lite opptatt av omsetningen, men fokuserer desto mer på margin. At vi er små gjør at vi har god kontroll på kvaliteten i alle ledd – fra råvare, produksjon, salg og distribusjon, sier eplebonden.

Fremtiden på gården

På spørsmålet om hva som opptar bedriften mest akkurat nå, svarer Tor Erling at det å klekke ut strategier for fremtiden på gården er en viktig oppgave, selv om tilpasninger som har måttet gjøres i forbindelse med korona-pandemien også har tatt en del tid.

- Etter over 20 år i bransjen vet vi at vi ikke vil kunne holde trykket oppe i all fremtid. Samtidig som vi tar en titt i glasskula, er det også viktig å analysere nå-situasjonen. Vi jakter på alt som kan gjøres mindre arbeidskrevende eller morsommere! På den måten blir det mer attraktivt for andre å ta over driften når den tid kommer. En ting er sikkert: Vi skal ikke bli gamle med Eplegården. Alt for mange gårdsbruk kunne trenge yngre krefter langt tidligere enn det som ofte skjer, sier han.

Produktene fra gården selges fra eget gårdsutsalg og ved utvalgte spisesteder. Foto: Eplegården.

Fremtidens matproduksjon

- Det hadde vært veldig hyggelig å få en prat med statsministeren. Istedenfor å fortelle henne om driften på gården, ville jeg ha løftet fokus ett par hakk over det vi vanligvis går rundt og tenker på, sier han.

-Som gårdbrukere ser vi endringer i klima i "realtime". Vi må tilpasse oss, nærmest år for år, og nye utfordringer dukker stadig opp. Klimaendringer skaper stor usikkerhet for et fremtidig landbruk i Norge. Da handler det ikke lenger om bondens inntekt, men om mat i magen for alle, understreker han

- Matsikkerhet må bli langt viktigere for Høyre og de andre partiene i regjering. Vi må samtidig være opptatt av økologi og bærekraft og satse på forskning for et langt mer innovativt landbruk enn det vi har hatt tradisjon for. I egen bedrift jobber vi for eksempel med integrerte dyrkningsmetoder, elektrifisering og gjenvinning i alle ledd av produksjonen. Kontinuerlig omstilling er avgjørende for at landbruket skal klare å lage mat til befolkningen. Heldigvis ser vi en gryende bevissthet i befolkningen rundt disse temaene. Det ser vi når vi får besøk på gården. Hit kommer folk fra alle samfunnslag. Da gjelder det for rikspolitikere å henge med. Løft frem debatten om hva vi trenger for fremtiden. Hva slags mat skal vi spise og hvor og hvordan skal den produseres, sier Tor Erling.

Kollektiv styrke

Eplegården har vært medlem i NHO Mat og Drikke siden 2017.

- Selv om vi ofte ser oss selv som individualister som bare er opptatt av egen produksjon, så vet vi at vi er avhengig av at verden utenfor gården fungerer. Vi trenger noen som kan ivareta våre interesser. Med våre, så mener jeg bransjens. Med en bransje som klarer seg godt, vil vi også klare oss bedre. NHO Mat og Drikke jobber med rammevilkår og politikk som bidrar til sunne vilkår, og vi som jobber med lokal mat- og drikkeproduksjon er heldigvis i medvind. Resultatet er flere produsenter, rikere utvalg, større etterspørsel og ikke minst: Interesse hos publikum.

NHO-medlemskapet er med på å gi bransjen kollektiv styrke, avslutter han.

Medlemspraten

I NHO Mat og Drikkes serie “Medlemspraten” tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.

Les flere intervjuer i samme serie her

Her finner du mer informasjon om medlemskap og medlemsfordeler i NHO Mat og Drikke.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: