Artikkelarkiv

42 resultater

42 resultater funnet med valgt filtrering
  1. |

    -Vestre roter det til

    - Helseministeren kunne valgt å bygge videre på at det er bred enighet om at barn skal ha god beskyttelse mot markedsføring. Istedenfor har han valgt å innføre en inngripende, uklar og forvirrende regulering, som kombinert med en trussel om høye gebyrer, i realiteten vil fungere som et markedsføringsforbud for en rekke produkter til alle aldersgrupper.

  2. |

    Unødvendig regulering

    Regjeringen foreslår blant annet forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn under 18 år, regulering av sponsing og utdeling av vareprøver. – Når vi har en selvreguleringsordning i form av Matbransjens faglige utvalg som kan vise til gode resultater og som er fleksibel og dynamisk, er dette ikke en regulering vi hilser velkommen, sier NHO Mat og Drikke.

  3. |

    - Kostråd om helse er gode kostråd

    - Det er riktig og viktig at de nye kostrådene dreier seg om helse og er kunnskapsbaserte. Rådene fortsetter å gi bedriftene de nødvendig lange linjene å forholde seg til og navigere etter, sier NHO Mat og Drikke om de nye kostrådene som Helsedirektoratet presenterte 15. august.

  4. |

    Åpenbare feilslutninger fra WHO Europa

    - Å anklage matindustrien for å ønske å "ta livet av" kundene sine, er å sette hele problemet på hodet, sier Petter Haas Brubakk i forbindelse med publiseringen av en ny rapport fra WHO Europa som knytter ultraprosessert mat, tobakk, alkohol og fossile brensler til millioner av dødsfall hvert år.

  5. |

    Er barn og unge fritt vilt for markedsførere?

    Av alt mat- og drikkerelatert innhold et utvalg unge observerte og ble eksponert for i løpet av et døgn, utgjorde reklame for usunn mat og drikke kun 12 prosent av innholdet. Hele 61 prosent av innholdet kom fra utenlandske aktører, viser en kartlegging Opinion har gjort.

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: