Innhold

Nærbilde av en mobiltelefon som har nettsiden til MaxiGodis åpen i nettleseren Foto: NHO Mat og Drikke

Grensehandel

Stadig økende grensehandel bidrar til en dramatisk svekkelse av konkurransekraften i norsk mat- og drikkenæring. Omfattende og økende grensehandel betyr eksport av arbeidsplasser, verdiskaping og investeringer i hele verdikjeden for mat- og drikke, og fører til reduserte avgiftsinntekter for Norge.

Dette er grensehandel:

Grensehandelen økte med 2,1 prosent fra 2018 til 2019. Antall dagsturer har hatt en økning på 10,4 prosent i samme periode, og i 2019 la norske forbrukere igjen 16 milliarder kroner utenfor landets grenser.

Hovedårsaken til eksplosjonen i grensehandelen er nivået på de norske særavgiftene som gjør produksjon og salg av norsk mat- og drikke vesentlig dyrere enn i Sverige. Dette er konkret særavgiftene på sjokolade- og sukkervarer, alkoholfrie drikker, øl, vin og brennevin og emballasjeavgift.

Disse utfordringene forsterkes av 350-kronersgrensen på toll- og avgiftsfri netthandel. Den digitale grensehandelen, der nordmenn handler avgiftsfri brus og godteri på nett fra utenlandske aktører, kommer i tillegg til grensehandelen som gjøres på dagsturer til utlandet. Det finnes i dag ingen oversikt over omfanget av den digitale grensehandelen til og fra Norge.

Siste nytt om grensehandel:

  1. Høringsinnspill: Fjerning av avgiftsfritaket for varesendinger av lav verdi

    NHO Mat og Drikke støtter forslaget, og mener at en slik endring er i tråd med hensynene bak avgiftssystemet.

  2. Høringsinnspill fra Grensehandelsalliansen: Finanskomiteen

    Sammenlignet med våre naboland er grensehandelen i Norge svært høy målt i kroner og øre, og vokser kraftig. Rammevilkårene til mat- og drikkenæringen og dagligvarehandelen er med andre ord ikke tilpasset den internasjonale konkurransesituasjonen næringene er i.

Har du innspill eller lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: