Innhold

Nærbilde av en mobiltelefon som har nettsiden til MaxiGodis åpen i nettleseren Foto: NHO Mat og Drikke

Grensehandel

Stadig økende grensehandel bidrar til en dramatisk svekkelse av konkurransekraften i norsk mat- og drikkenæring. Omfattende og økende grensehandel betyr eksport av arbeidsplasser, verdiskaping og investeringer i hele verdikjeden for mat- og drikke, og fører til reduserte avgiftsinntekter for Norge.

  1. 19. mai 2021,

    Arrangementet gjennomføres digitalt

    Ett år uten grensehandel - hva betyr det for regionen vår?

    I Viken-kommunene langs grensen til Sverige har veksten i dagligvare vært enorm det siste året. Perioden med stengte grenser har gitt oss fasiten på hvor stor og omfattende grensehandelen er. Hva betyr dette for regionen vår? Velkommen til digitalt frokostmøte.

Dette er grensehandel:

Grensehandelen økte med 2,1 prosent fra 2018 til 2019. Antall dagsturer har hatt en økning på 10,4 prosent i samme periode, og i 2019 la norske forbrukere igjen 16 milliarder kroner utenfor landets grenser.

Hovedårsaken til eksplosjonen i grensehandelen er nivået på de norske særavgiftene som gjør produksjon og salg av norsk mat- og drikke vesentlig dyrere enn i Sverige. Dette er konkret særavgiftene på sjokolade- og sukkervarer, alkoholfrie drikker, øl, vin og brennevin og emballasjeavgift.

Disse utfordringene forsterkes av 350-kronersgrensen på toll- og avgiftsfri netthandel. Den digitale grensehandelen, der nordmenn handler avgiftsfri brus og godteri på nett fra utenlandske aktører, kommer i tillegg til grensehandelen som gjøres på dagsturer til utlandet. Det finnes i dag ingen oversikt over omfanget av den digitale grensehandelen til og fra Norge.

Siste nytt om grensehandel:

  1. Høringsinnspill: Fjerning av avgiftsfritaket for varesendinger av lav verdi

    NHO Mat og Drikke støtter forslaget, og mener at en slik endring er i tråd med hensynene bak avgiftssystemet.

  2. Høringsinnspill fra Grensehandelsalliansen: Finanskomiteen

    Sammenlignet med våre naboland er grensehandelen i Norge svært høy målt i kroner og øre, og vokser kraftig. Rammevilkårene til mat- og drikkenæringen og dagligvarehandelen er med andre ord ikke tilpasset den internasjonale konkurransesituasjonen næringene er i.

Har du innspill eller lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: