Tjener bedre på å tenke på miljøet

Publisert

Portrettfoto av Ruzicka.

Orkla-konsernsjef Peter A. Ruzicka trekker frem veganske og nedbrytbare rengjøringsprodukter med minimalt med kjemikalier, svanemerket, produsert med fornybar energi og tappet på flasker av plast som allerede har vært ute hos forbrukerne, kildesortert og gjenvunnet. (Foto: Georg Mathisen).

Det viktigste er å ta vare på mennesker, dyr og miljø. Men bærekraft er god butikk, også: Det lønner seg å spare energi og kaste mindre mat, konstaterer Orkla-sjef Peter A. Ruzicka.

Forbrukerne blir mer og mer opptatt av bærekraft når de handler. – Spesielt unge konsumenter er opptatt av at bedriftene de kjøper produktene av, opptrer på en forsvarlig måte. At de ikke skader mennesker og dyr, sier Ruzicka.

Nødvendig for alle

Konsernsjefen i Orkla ser ikke på bærekraft som noe han skal bruke for å ta markedsandeler fra konkurrentene.

– Det er ikke en suksessfaktor i seg selv. Bærekraft er en hygienefaktor som alle må ha på plass, sier han.

Derimot er det penger i å arbeide bærekraftig. – Når vi sparer energi, reduserer matavfallet og gjør emballasjen bedre, så er det i seg selv god økonomi, fastslår Ruzicka.

– Den tredje og viktigste grunnen til at vi legger så stor vekt på bærekraft, er at vi har et ansvar for å ta vare på miljøet og drive på en slik måte at vi ikke skader mennesker, dyr og miljø. Vi ser også masse eksempler på at det er en forutsetning for at forbrukerne i det hele tatt skal velge oss, sier han.

Fakta, ikke synsing

Peter A. Ruzicka karakteriserer klimaendringene som den største utfordringen de neste 100 årene. – Vi som en stor aktør har et ansvar for å bidra maksimalt til å nå togradersmålet, sier han.
Her er han opptatt av tiltak som bygger på forskning, ikke på synsing. De tingene som gjøres, skal være de som virkelig har positiv effekt.

Emballasje er et eksempel der virkeligheten ikke stemmer helt overens med det som mange tror. Orkla er opptatt av å kutte emballasjemengden og ta i bruk resirkulerte materialer. Men samtidig trengs det nok emballasje til at innholdet ikke blir ødelagt. Den negative klimapåvirkningen fra matavfall er langt større enn påvirkningen fra emballasjen.

Ruzicka trekker frem den ferske rengjøringsserien Klar:

– Den er 100 prosent veganbasert med minimalt av kjemikalier. Den er konsentrert, slik at det trengs mindre emballasje, og emballasjen er av resirkulert plast. I fabrikken bruker vi fornybar energi, produktene er skånsomme for miljøet og brytes raskt ned og de er svanemerkede, ramser han opp.

Miljøsnille fabrikker

Også når det dreier seg om hva som er sunt og usunt, viser han til fakta og forskning.
– Det blir ofte fremstilt slik at den maten som er laget i fabrikk, er mindreverdig og inneholder alt mulig av farlige stoffer. Det er faktisk det motsatte som er tilfellet. Vi bruker nøye utplukkede råvarer og resepter som er så sunne som mulig, men samtidig gir best mulig smak.

Seks millioner tomatsuppeposer hvert år betyr 600 tonn mindre CO₂-utslipp enn om alle skulle laget tomatsuppe fra grunnen hjemme.

Toro posesuppe inneholder akkurat de samme næringsstoffene som den du lager hjemme, men den fører til 80 prosent lavere klimagassutslipp. Grunnen er at tomatene tørkes tett ved der de dyrkes slik at det ikke er nødvendig å frakte store mengder vann. Når det selges seks millioner suppeposer, betyr det 600 tonn mindre CO₂-utslipp enn om alle skulle laget den samme tomatsuppen hjemme.

Palmeolje er et annet eksempel. Orkla brukte for eksempel ti millioner kroner til forskning og utvikling på Nugatti. Den skulle smake like godt og ha den samme konsistensen med mer miljøvennlige oljer.

Ikke all merinosau har hatt det godt. Det skal de ha, de som bidrar med ull til Pierre Robert-produktene.

Følger leverandørene

En viktig del av bærekraftjobben i Orkla er å følge opp leverandørene. Orkla har over 20.000 leverandører. Mange av dem holder til i land der ikke like mange er opptatt av miljø og bærekraft.
Peter A. Ruzicka trekker frem Pierre Robert som eksempel:

– Vi har gjort mye med merinoull. Merinosau blir mange steder utsatt for et smertefullt inngrep, såkalt mulesing. Vi har stilt klare krav til produsentene våre om at vi ikke aksepterer dette. Så blir produktene nødvendigvis litt dyrere. Vi mener det er riktig for å sørge for bedre dyrevelferd, men også rent kommersielt, sier han.

Tilbake til økonomien, altså:

– Hver eneste dag produserer vi i Orkla 8,5 millioner forbrukerenheter. Hvis vi gjør alle de 8,5 millioner enhetene litt bedre, litt sunnere og litt mer miljøvennlige, har det stor påvirkning. Men hvis vi virkelig skal lykkes med miljøutfordringene og klare å nå målet om maksimalt to grader temperaturøkning, så må det være økonomi i det.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: