-
Medlemspraten: Bjertnæs & Hoel
Åsmund Bjertnæs er daglig leder hos Bjertnæs & Hoel. Hadde han fått 15 minutter alene med statsministeren, ville han ha invitert henne med til Geitmyra Matkultursenter. - Skal man skape god matkultur her i landet, må man starte i barnehagen og skolen, sier han og berømmer arbeidet som gjøres hos Geitmyra.
-
Forskning og innovasjon
Forskning og utvikling er en forutsetning for vekst, innvesteringer og konkurransekraft i mat-, drikke- og bionæringen. Dette krever gode finansielle rammebetingelser og videreutvikling og tilgang på sterke forsknings-, utdannings- og innovasjonsmiljøer.
-
Revidert nasjonalbudsjett: -Energiløst budsjett
-Revidert nasjonalbudsjett mangler tiltak av betydning for mat- og drikkenæringen. I en tid med ustabile verdikjeder trenger mat- og drikkenæringen trygge rammer. Strømstøtte må på plass nå , sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke
-
Hennig-Olsen Is
Paal Otto Hennig-Olsen er tredje generasjon som driver iskremfabrikken Hennig-Olsen Is utenfor Kristiansand. Da bestefaren hans startet opp i 1924, var iskrem en tilleggsvirksomhet de drev med på sommeren. Isen ble produsert som ferskvare, og syklet rundt i byen på varme sommerdager for salg. I dag står Hennig-Olsen Is for 50 prosent av det norske iskremmarkedet.
-
NHO Mat og Drikke tall og fakta
Få med deg den siste utviklingen for mat- og drikkenæringen. Denne siden oppdateres med ny data og analyse hvert kvartal, og du kan også utforske nøkkeltall for din egen bransje og næringen som helhet.
-
Medlemswebinar: Nye kostholdsanbefalinger
En gjennomgang av sentrale spørsmål i de nye kostholdsanbefalingene.
-
Mindre fett og salt i hvert flak
Denne uken har det vært den internasjonale Salt Awareness Week. Gjennom intensjonsavtale og saltpartnerskapet jobber flere av medlemmene i NHO Mat og Drikke blant annet med å redusere saltinnholdet i sine produkter. Maarud er en av bedriftene som arbeider hardt for å sørge for stadig bedre helseprofil på snacksen.
-
- Fortsatt ikke en god idé
Stortingets helse- og omsorgskomité har bedt regjeringen om å forskriftsfeste et markedsføringsforbud av usunn mat og drikke mot barn under 18 år. - Den sterke troen på at en forskrift og markedsføringsforbud er svaret på utfordringene med bedre folkehelsen blant barn og unge, deler vi ikke, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.