Sterk kostnadsvekst på sentrale innsatsfaktorer og energi gjør at situasjonen nå er alvorlig for norske mat- og drikkeprodusenter, viser den nye kvartalsrapporten fra NHO Mat og Drikke. – Dette kan være bare en forsmak av det som kan komme til neste år, sier Petter Haas Brubakk.
Mangedoblede energikostnader kombinert med kraftig prisvekst på sentrale innsatsfaktorer som transport, emballasje, korn og matolje gjør at situasjonen for norske mat- og drikkeprodusenter nå er alvorlig. – Signalene fra medlemsbedriftene er dystre og tydelige: Det er ingen bedring i sikte; kostnadseksplosjonen som startet allerede under pandemien kan være bare en forsmak av det som kan komme til neste år, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.
(Illustrasjonsfoto) Foto: Ilja C. Hendel
I det siste økonomibarometeret for medlemsbedriftene i hele NHO-fellesskapet for 2. kvartal 2022 er det medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke som har den høyeste andelen som svarer at markedssituasjonen er negativ; hele 14 prosent mot 8 prosent for alle NHO-bedriftene. I tillegg viser undersøkelsen følgende:
35 prosent forventer en forverring/nedgang i markedsutsiktene kommende halvår
Over halvparten av de spurte forventer forverring av driftsresultatene kommende halvår.
Tre av fire bedrifter opplever innkjøpspriser som et stort hinder for investering og ekspansjon.
- Kombinasjonen av de kostnadsøkningene for næringsmiddelindustrien, situasjonen i norsk landbruk og økende grensehandel er en giftig cocktail. Disse kostnadene kan ikke produsentleddet bære alene, sier Brubakk.
I kvartalsrapporten skriver NHO Mat og Drikkes samfunnsøkonomer blant annet om hvordan bedriftene opplever markedssituasjonen og fremtidsutsiktene de neste seks månedene:
(Illustrasjonsfoto) Foto: Ilja C. Hendel
Mat- og drikkenæringen opplever i likhet med mange andre næringer en kraftig brems i økonomien. Markedssituasjonen oppleves stadig mer utfordrende for mange bedrifter, og markedsutsiktene er kraftig svekket. Mens andre næringer opplevde nedgang under pandemien, hadde mat- og drikkenæringen en periode med sterk vekst og optimisme. Denne trenden har nå snudd. Sammenlignet med alle bedriftene i NHO-fellesskapet opplever medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke en vanskeligere markedssituasjon i andre kvartal 2022.
Svekkelsen av markedssituasjonen kommer samtidig som fremtidsutsiktene for medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke er historisk svake. Forventningene til de neste seks månedene viser det laveste nettotallet som noen gang er målt for mat- og drikkeprodusentene i Næringslivets Økonomibarometer.