Sterk kostnadsvekst: - Ingen bedring i sikte

Nyhet, Næringspolitikk

Publisert

Person i et varelager

(Illustrasjonsfoto). Foto: Ilja C. Hendel

Sterk kostnadsvekst på sentrale innsatsfaktorer og energi gjør at situasjonen nå er alvorlig for norske mat- og drikkeprodusenter, viser den nye kvartalsrapporten fra NHO Mat og Drikke. – Dette kan være bare en forsmak av det som kan komme til neste år, sier Petter Haas Brubakk.

(Illustrasjonsfoto) Foto: Ilja C. Hendel

Mangedoblede energikostnader kombinert med kraftig prisvekst på sentrale innsatsfaktorer som transport, emballasje, korn og matolje gjør at situasjonen for norske mat- og drikkeprodusenter nå er alvorlig.  – Signalene fra medlemsbedriftene er dystre og tydelige: Det er ingen bedring i sikte; kostnadseksplosjonen som startet allerede under pandemien kan være bare en forsmak av det som kan komme til neste år, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.

(Illustrasjonsfoto) Foto: Ilja C. Hendel

I det siste økonomibarometeret for medlemsbedriftene i hele NHO-fellesskapet for 2. kvartal 2022 er det medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke som har den høyeste andelen som svarer at markedssituasjonen er negativ; hele 14 prosent mot 8 prosent for alle NHO-bedriftene. I tillegg viser undersøkelsen følgende:

  • 35 prosent forventer en forverring/nedgang i markedsutsiktene kommende halvår
  • Over halvparten av de spurte forventer forverring av driftsresultatene kommende halvår.
  • Tre av fire bedrifter opplever innkjøpspriser som et stort hinder for investering og ekspansjon.

- Kombinasjonen av de kostnadsøkningene for næringsmiddelindustrien, situasjonen i norsk landbruk og økende grensehandel er en giftig cocktail. Disse kostnadene kan ikke produsentleddet bære alene, sier Brubakk.

I kvartalsrapporten skriver NHO Mat og Drikkes samfunnsøkonomer blant annet om hvordan bedriftene opplever markedssituasjonen og fremtidsutsiktene de neste seks månedene:

(Illustrasjonsfoto) Foto: Ilja C. Hendel

Mat- og drikkenæringen opplever i likhet med mange andre næringer en kraftig brems i økonomien. Markedssituasjonen oppleves stadig mer utfordrende for mange bedrifter, og markedsutsiktene er kraftig svekket. Mens andre næringer opplevde nedgang under pandemien, hadde mat- og drikkenæringen en periode med sterk vekst og optimisme. Denne trenden har nå snudd. Sammenlignet med alle bedriftene i NHO-fellesskapet opplever medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke en vanskeligere markedssituasjon i andre kvartal 2022.

Svekkelsen av markedssituasjonen kommer samtidig som fremtidsutsiktene for medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke er historisk svake. Forventningene til de neste seks månedene viser det laveste nettotallet som noen gang er målt for mat- og drikkeprodusentene i Næringslivets Økonomibarometer.

Her finner du kvartalsrapporten i sin helhet

Les saken i Nationen her (Bak innlogging)

Har du innspill eller lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: