NHO Mat og Drikke

Innhold

Gjør hverdagsprodukter sunnere

Annette Waage Jung og Marianne Heksem i Q-Meieriene. Foto.

Annette Waage Jung (til venstre), Marianne Heksem og kollegene i Q-Meieriene legger ned mange timer på laboratoriet før de kan lansere et nytt produkt som skal smake like godt samtidig som det inneholder mindre sukker eller fett. Foto: Georg Mathisen.

Det er når hverdagsproduktene blir sunnere at det virkelig hjelper på folkehelsa. Q-Meieriene og TINE sparer forbrukerne for flere hundre tonn med sukker og fett hvert år.

– Vi skal ta sukkerkampen, sier Annette Waage Jung i Q-Meieriene. – Ikke alle leter aktivt etter det som er magert, fastslår Kirsti Wettre Brønner i TINE. De to store meieriselskapene konkurrerer hardt om kundene, men på ett område trekker de i samme retning: De vil hjelpe kundene å spise og drikke sunnere. Selv de kundene som ikke går i butikkene og leter etter lettprodukter.
100 tonn sukker
Annette Waage Jung er produktutviklingssjef i Kavli og Q-Meieriene. – Vi var tidlig ute med å begynne å redusere sukkeret, sier hun. Målet i år er å spare folk for 100 tonn.
 

Annette Waage Jung leder utviklingen mot mindre og mindre sukker og fett i produktene fra Q-Meieriene. Foto: Georg Mathisen.

– Spesielt i yoghurt er sukkeret dessverre en barriere for forbrukerne. De tror det er mye sukker i yoghurt. Realiteten er at yoghurt er sunt. Alle melkeprodukter inneholder næringsstoffer som er kjempeviktige i kostholdet. Derfor er det viktig å senke sukkerbarrieren og få nivået så langt ned som mulig.

I fjor skrev de første medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke avtale med helseminister Bent Høie om å legge til rette for et bedre kosthold i befolkningen. Men lenge før den tid arbeidet mat- og drikkeprodusentene intensivt for å gjøre produktene sine sunnere.

For forbrukere flest

– For vår del handler det om forbrukerne våre og å gi dem sunnest mulig produkter. Vi vil sikre at de fortsatt kan få alle de gode næringsstoffene som melken gir, men ta vekk det som helsemessig ikke er like nødvendig. Vi lytter til forbrukerne. Dette er de opptatt av å få redusert, og da har vi agert på det, sier Annette Waage Jung og trekker frem store poser med yoghurt med 30 prosent mindre sukker enn de gamle begrene.
Posene er det forbrukerne selv som har skapt. Q-Meieriene bruker ideer fra kundene aktivt i produktutviklingen. Mange av dem er veldig opptatt av mindre sukker.
– Så er det utrolig viktig å redusere tilsatt sukker uten at det går ut over smaken. Det skal smake like godt, og smakstestene våre viser at det har vi klart, sier hun.

Litt etter litt

Jung forklarer hvordan sukkerinnholdet i et produkt må reduseres litt etter litt. Går det for fort, så takker forbrukerne nei og bytter det ut med noe annet.
– Men jo mer vi jobber med sukkerreduksjon, jo mer flytter preferansene til forbrukerne seg. Går du lenger tilbake i tid, var vi vant til ganske søte yoghurter. Hadde du plukket dem frem igjen i dag og servert dem, tror jeg de fleste ville reagert på hvor søtt de smakte, sier hun.
Derfor reduserer Q-Meieriene også søtstoffinnholdet litt etter litt i de produktene som inneholder søtstoff i stedet for sukker. Hadde de ikke gjort det, ville lysten på søt smak holdt seg og det ville blitt vanskeligere å få folk til å velge produkter med mindre sukker.

Mager pris

Q-Meieriene har også fått pris for fettkutt i år. Drømmelett smaker som lettrømme, men inneholder så lite fett at det ikke er lov å kalle den rømme. Den fikk Kiwi-kjedens aller første sunnhetspris.
– Og alle Skyr-produktene våre er fettfrie, samtidig som de inneholder mye protein og lite eller ikke noe tilsatt sukker, sier Annette Waage Jung, som også er stolt av noe så usunt-klingende som sjokolademelk:
– UltiMoo inneholder 30 prosent mindre tilsatt sukker. Likevel har den vunnet to smakstester de siste månedene. Det er spesielt unge gutter som drikker mye sjokolademelk, og de er opptatt av smak, fastslår hun.
500 tonn mettet fett
Kirsti Wettre Brønner, som er leder for ernæring i TINE, peker på hvordan forbrukerne har muligheten til å ta de gode valgene og kjøpe lette varianter av for eksempel fløte, rømme og ost.

Særlig for hverdagsmaten har produsentene et ansvar for å sikre sunnere produkter, konstaterer Kirsti Wettre Brønner. (Foto:TINE)

– Men ikke alle leter aktivt etter det som er magert. Det er ved å gjøre små endringer i produkter som allerede har fast plass i handlekurven, at vi når alle, fastslår hun.
De siste par–tre årene har TINE tatt ut litt av fettet i flere store produkter. Brønner nevner lettmelk, kefir og Cultura, iskaffe, smaksatte melkedrikker, Kesam og nå sist de store brunostvariantene.
– Med store omsetningsvolum blir mange bekker små fort til mange tonn, sier hun. Bare disse produktene sørget for å fjerne godt over 500 tonn mettet fett fra kostholdet i fjor.
En million kilo
Og når vi snakker om tall: En million kilo sukker er også fjernet. I september feiret TINE det runde tallet. Sukkerjobben begynte på slutten av nittitallet.
– Mange ville bli overrasket om de fikk smake fruktyoghurten vi laget da og sammenlignet med den du får kjøpt i butikken i dag, sier ernæringssjefen.
I Biola, iskaffe og iste er sukkerinnholdet redusert med 25–30 prosent. Barneyoghurtserien Sprett har gått fra ti til mellom to og fire gram sukker siden starten.
– Særlig når det gjelder hverdagsmaten, som vi fremmer som en viktig del av kostholdet, har vi som produsenter et ansvar for å sikre et fornuftig forhold mellom næringsstoffer og hvor mye sukker som er tilsatt, sier Kirsti Wettre Brønner.

Stadig flere bedrifter er med i arbeidet for å legge til rette for et bedre kosthold i befolkningen. Se hvem som er med og finn ut hvordan din bedrift kan delta.

Har du innspill eller lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: