Regjeringen viderefører folkehelsesamarbeidet

Nyhet, Kosthold og folkehelse

Publisert

Skjermbilde av alle som signerte avtalen

Øverst fra venstre: Petter Haas Brubakk (NHO Mat og Drikke), Ingvild Kjerkol (Helse- og omsorgsminister), Gry Sørensen (Norges Frukt- og Grønnsakgrossisters Forbund), Magnus Birkelund (Virke Servicehandel), Morten Karlsen (NHO Reiseliv), Geir Ove Ystmark (Sjømat Norge), Jarle Hammerstad (Virke Dagligvare), Jorulf Brøvig Silde (NHO Service og Handel).

Helse- og omsorgsministeren har signert samarbeidsavtalen for et sunnere kosthold på nytt og gitt velfortjent honnør til alle som bidrar for å nå folkehelsemålene.

Samarbeidet gjennom Intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold mellom helsemyndighetene og matbransjen fortsetter i en ny periode, 2022-2025. Dette ble markert i et webinar for alle aktørene i avtalen den 24. januar.

Den videreførte intensjonsavtalen ble reforhandlet for snart ett år siden og ble signert av daværende Helse- og omsorgsminister Bent Høie og de øvrige avtalepartene den 1. juni 2021. Avtalen ble signert på nytt med ny statsråd, Ingvild Kjerkol, under webinaret. Fremover skal det arbeides videre mot nye, skjerpede mål. Nytt i avtalen er at det også er satt mål om å øke andelen produkter merket med Nøkkelhullet.

- Vi er glade for at vi kan signere avtalen med ny helse- og omsorgsminister. Vi merker oss med glede at Hurdalsplattformen legger vekt på å styrke samarbeidet mellom myndighetene og næringsliv om folkehelsearbeid, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.

Arrangementet var også en feiring av at det er levert gode resultater i den første avtaleperioden. Det ble blant annet delt ut utmerkelser for godt arbeid i to kategorier, Sunnere produkter og Sunnere markedsføring, der Mills og KIWI kapret de gjeveste prisene for 2021.

Les også: Mills tok førsteplassen i kategorien Sunnere produkter

Statsråden trakk i sitt innlegg frem at hun er imponert over hva matbransjen har fått til de siste fire årene. Hun pekte på at det er både tid- og ressurskrevende å videreutvikle og endre produkter i sunnere retning, men at det er helt nødvendig for å gjøre det enklere for forbrukerne å velge sunt.

For å nå målene er bidragene fra alle som er med viktige, både fra de små og de store virksomhetene innfor de ulike matvarekategoriene. - Samarbeidet gjennom Intensjonsavtalen har vist at det er mulig å nå langt når vi er flere og samarbeider på tvers av virksomheter, organisasjoner og myndigheter, avslutter Brubakk.

Se opptak av webinar her

Her kan du lese mer om Intensjonsavtalen og hvordan din bedrift kan slutte seg til samarbeidet.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: