- Ikke vent til det stormer

Portrett av Trine Lise Elmholt Berget

Advokat i NHO Mat og Drikke, Trine Lise Elmholt Berget. Foto: Ilja C. Hendel | NHO Mat og Drikke

Hvert år bistår Trine Lise Elmholt Berget og resten av NHO Mat og Drikkes advokater medlemsbedriftene i over 1400 saker. - Omfattende bransjekunnskap gjør at vi raskt forstår utfordringene bedriftene står i, sier Trine Lise.

  • Advokathjelp
  • Kontakt oss på advokattelefon eller advokatmail:

Den siste tiden er det særlig veiledning til medlemsbedrifter i de nye innleiereglene som har tatt mye tid for NHO Mat og Drikkes advokater, men også arbeidstid er et aktuelt og gjentagende tema. – Det økte kostnadsnivået hos bedriftene gjenspeiler seg også i hva bedriftene henvender seg til oss om, og flere bedrifter lurer på hvilket handlingsrom som finnes innenfor regelverket. Hun er en av totalt seks advokater i NHO Mat og Drikke som jobber med arbeidsgiverbistand og arbeidsgiverpolitikk.

Faglig og praktisk rådgivning i spørsmål knyttet til arbeidsrettslige problemstillinger og prosesser, HMS og inkluderende arbeidsliv (IA) er hovedstikkordene for arbeidshverdagen til Trine Lise og de andre advokatene. – På det arbeidsgiverpolitiske området er vår oppgave å ivareta de bransjespesifikke interessene til medlemsbedriftene. Det er særlig behovet for fleksibilitet, forutsigbarhet og konkurransedyktige rammevilkår vi jobber med å fremme, både overfor politiske myndigheter, arbeidstakerorganisasjoner og resten av NHO-fellesskapet, sier hun.

NHO Mat og Drikkes advokater samarbeider også tett med de ulike fagforeningene som medlemsbedriftene forholder seg til gjennom tariffavtalene. At vi har god dialog sentralt, vil ofte være til hjelp også for enkeltbedrifter og den lokale klubben. Rådgivningen til medlemsbedriftene handler også i mange tilfeller om hvordan bedriftene skal inkludere de tillitsvalgte og ansatte i ulike prosesser.

Ring heller en gang for mye enn en gang for lite

Gjennom en vanlig arbeidsdag bistår Trine Lise medlemmene både på telefon og på e-post. – Vi har en garanti på at medlemmene skal høre fra oss innen 24 timer. Mange kontakter oss kun for å få en bekreftelse på at det de gjør er riktig, mens andre ønsker konkrete svar på spørsmål de har, eller løpende veiledning i en arbeidsrettslig prosess, sier hun. Hun oppfordrer bedriftene til å ta kontakt med en gang de er usikre eller lurer på noe. – Det er viktig å kontakte oss tidlig for å sikre en god prosess og riktig håndtering av saken. Ikke vent til det stormer og husk at ingen spørsmål er dumme. Kommer du riktig ut fra start, slipper du å gjøre ting på nytt og det er ofte enklere å finne gode løsninger. Husk at det er gratis å bruke oss, så ring oss heller en gang for mye enn en gang for lite, sier Trine Lise.

Når det nærmer seg ferie og høytider, øker alltid pågangen med henvendelser om forståelsen av for eksempel ferieloven. Derfor tilbyr NHO Mat og Drikke ofte kurs om vanlige spørsmål knyttet til ferieloven og til arbeidstid. – De aller fleste kursene våre er nettbasert og gratis. Følg med på kursoversikten på nettsidene våre.

Vi tilbyr også bedriftsspesifikke kurs som vi skreddersyr til den enkelte bedrift. Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å få tilbud på et slikt kurs, sier Trine Lise.

Til slutt minner hun om at advokattelefonen er bemannet store deler av døgnet og vi svarer også stort sett utenom vår kontortid. - Men husk også å bruke den digitale arbeidsgiverportalen arbinn.nho.no. Dette er et er en super nettside hvor du finner nyttige veiledere, maler og skjemaer som er til god hjelp i hverdagen, avslutter Trine Lise.

Her finner du flere intervjuer med ansatte i NHO Mat og Drikke - Din støttespiller i hverdagen!

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: