Halvorsen ved siden av mange brød på tralle

Øystein Halvorsen, daglig leder i Bakehuset. Foto: Bakehuset.

- Vi jobber hele tiden med å utvikle sortimentet vårt i en sunnere retning. Trendbildet har lenge gått mot helse og sunnhet, noe som har påvirket produktutviklingsarbeidet hos Bakehuset, sier Øystein Halvorsen, daglig leder i Bakehuset.

Øystein mener Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold forplikter og samtidig er en inspirasjon og en pådriver til konkretisering av målsetninger.

- Avtalen bidrar til at aktører i matvareindustrien og handelen, og ikke minst helsemyndighetene, står sammen om felles mål. Samarbeid er en forutsetning for å oppnå målene, sier han. Han legger også til at Bakehuset som Norges største bakeri og en stor aktør i matvarebransjen ser på det som en viktig jobb å være bidragsyter inn i arbeidet for å bedre folkehelsen.

Reduksjon av salt og bruk av vegetabilske oljer

- Utvikling av produkter og sortiment for å bidra til at folk spiser og velger sunnere brød- og bakervarer har vært viktig for oss. I tillegg har vi jobbet mye med kommunikasjonen overfor forbrukere for å fremme grovere brød og produkter merket med Nøkkelhullet. Reduksjon av salt i produktene våre har særlig vært i fokus. Vi har også tatt i bruk vegetabilske oljer med høyt innhold av umettet fett der dette kan erstatte mettet fett, forteller Øystein.

Andelen brød som er merket grove og ekstra grove på Brødskala`n har økt betraktelig de senere årene. Stadig flere forbrukere får øynene opp for å velge mer av de grove brødsortene og de nøkkelhullsmerkede produktene.

I september 2020 lanserte Bakehuset "Våre Groveste", en brødserie hvor alle brødene har over 80 % grovhet, mye fiber, er nøkkelhullsmerket og inneholder mindre salt. - Spennet i serien sammen med tydeliggjøring av informasjon på brødposene gjør det lettere for alle å finne sine grove favoritter i brødhyllen, sier Øystein.

Foto: Bakehuset.

Samarbeid med "Funkygine" ga stor suksess

I januar 2019 inngikk Bakehuset et samarbeid med influenser Jørgine Massa Vasstrand, "Funkygine". - Siden lanseringen av Funkygine Fiberbrød i september 2019, har vi nådd ut til nye og yngre kundegrupper. I tillegg har vi fått spredt kostholdsråd og kunnskap om brød, fiber og fullkorn. Dette viser at kommunikasjon er avgjørende. Det er gøy å se at Funkygine Fiberbrød, som er et ekstra grovt og nøkkelhullsmerket brød, har vært en enorm suksess siden lansering og ligger nå på topp 5 over Norges mest solgte brød, sier han stolt.

- Lanseringen av brødserien "Våre Groveste" og samarbeidet med Jørgine er nok det vi er aller mest stolt av å ha fått til i arbeidet med å nå målene i Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold. "Våre Groveste" fikk heder og finaleplass da Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser ble delt ut i kategorien "Sunnere produkter". Samarbeidet med Jørgine førte til en gjev 2. plass i kategorien "Sunnere markedsføring", forteller Øystein.

Her finner du hele kåringen og oversikten over vinnerne i Helsedirektoratets nominasjon

Ikke gjort over natten

Det er ingen tvil om at det ligger mye hard jobbing bak suksessen til Bakehuset. For eksempel er det ikke gjort over natten å redusere salt i et brød. – Dette er noe vi har jobbet med siden 2012. Det har vært en krevende prosess, ikke minst fordi salt er en viktig ingrediens i brødets smaksbilde. I tillegg er salt sentralt i bakeprosessen og bidrar til at brødet holder seg ferskt lenger og gir volum, forklarer han.

Saltpartnerskapet har vært en katalysator i vårt arbeid mot flere sunnere produkter. Resultatet er at 100 gram Bakehuset-brød nå i gjennomsnitt inneholder 0,9 gram salt, noe som er et lavt nivå og som er et viktig bidrag til å senke inntaket av salt i befolkningen. Det har tatt tid og det har krevd mye av produktutviklerne i Bakehuset, som har jobbet dedikert med reseptene, sier han.

- Å nå ut til ungdommen, en gruppe som ikke har vært så opptatt av brød og grove bakervarer, har også vært utfordrende. Vi trodde lenge det var en umulig oppgave, men gjennom samarbeidet vårt med Jørgine ble en dør åpnet, og vi klarte å treffe en yngre målgruppe, forteller Øystein.

Dersom Øystein skulle gitt noen råd til andre mat- og drikkeprodusenter som kan tenke seg å være med i folkehelsesamarbeidet i neste periode fra 2022 – 2025, er det særlig fire punkter han vil trekke frem:

  • Ha tiltro til at målrettet og langsiktig arbeid som er forankret i strategien bærer frukter.
  • Bruk tid på å involvere alle deler av selskapet/bedriften slik at alle føler eierskap.
  • Viktig å ha tålmodighet i produktutviklingsarbeidet. Det er mange faser, arbeidet er omfattende og tar tid.
  • Sett av ressurser til å "kapitalisere" på den investeringen helsemyndighetene gjør i dette samarbeidet.

Her finner du mer informasjon om Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: