Veilederen er klar

Foto: Foodie Factor (Pexels)
Helsedirektoratet publiserte 1. juli 2025 rundskrivet som skal veilede bedrifter og andre i den nye forskriften mot markedsføring av usunn mat og drikke til barn.
Foto: Foodie Factor (Pexels)
Helsedirektoratet publiserte 1. juli 2025 rundskrivet som skal veilede bedrifter og andre i den nye forskriften mot markedsføring av usunn mat og drikke til barn.
Som varslet da forskriften ble vedtatt i april, har Helsedirektoratet utarbeidet en veileder som har som formål å hjelpe bedrifter og andre som omfattes av forskriften til å forstå hvordan forskriften vil praktiseres. Forskriften ble vedtatt 25. april 2025, men bestemmelsene i denne vil først tre i kraft 25. oktober 2025. Helsedirektoratet åpner for at det frem til 1. oktober 2025 1. vil være åpent for innsending av merknader til rundskrivet ved behov for tydeliggjøring og ytterligere presiseringer.
-Forskriften inneholder en hel rekke uklarheter og forvirrende reguleringer som har skapt unødvendig stor usikkerhet blant bedriftene som må forholde seg til denne. Selv om den endelige veilederen eventuelt skulle bidra til å klargjøre disse forholdene, burde myndighetene klart å lage tydeligere regler helt fra start. Vi vil nå, i tett samarbeid med medlemsbedriftene, gjennomgå veilederen grundig og gi tilbakemelding til Helsedirektoratet dersom vi finner behov for ytterligere presiseringer og tydeliggjøringer, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.
NHO Mat og Drikke har tidligere kritisert regjeringen for å gå for langt i sin regulering av markedsføring på dette området, og fastholder at en videreføring av selvreguleringsordningen Matbransjens faglige utvalg (MFU) ville vært en bedre løsning enn forskriften regjeringen nå har fastsatt.
Brubakk oppfordrer medlemsbedrifter til å sende innspill enten direkte til Helsedirektoratet (les mer om hvordan her) eller til NHO Mat og Drikke v/Ingunn S. Eriksen
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?