NHO Mat og Drikke ber ESA vurdere om markedsføringsforbud er EØS-stridig

Publisert

Petter Haas Brubakk. Administrerende direktør. NHO Mat og Drikke.

Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk. Foto: Hans Fredrik Asbjoernsen Hans Fredrik Asbjørnsen

EFTAs overvåkningsorgan (ESA) har tidligere påpekt at markedsføringsforbudet mot en rekke mat- og drikkevarer rettet mot barn kan være for inngripende. Nå ber NHO Mat og Drikke overvåkingsorganet om en avklaring.

– Forskriften er utydelig, vanskelig å forstå, og gir for store rom for tolkninger. Det er ikke akseptabelt når bedrifter risikerer store bøter og omdømmeskade hvis de trår feil. Samtidig er det tvil om forskriften er i tråd med EØS-avtalen, og det ber vi nå ESA avklare, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke. 

I april innførte regjeringen «Forskrift om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler særlig rettet mot barn». Forskriften forbyr markedsføring av en rekke mat- og drikkevarer rettet mot barn helt opp til 18 år. 

– NHO Mat og Drikke er helt enig med regjeringen i at barn skal beskyttes mot markedsføring. Derfor etablerte også næringslivet etter dialog med daværende helseminister Jonas Gahr Støre selvreguleringsordningen Matbransjens faglige utvalg (MFU) i 2013 for å begrense markedsføring mot barn, sier Brubakk, og legger til: 

– Vi henvender oss til ESA fordi bedriftene har krav på rettslig forutsigbarhet. Dette kunne vært unngått dersom helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre hadde lyttet til sine egne rådgivende organer og næringslivets innvendinger, sier Brubakk. 

Justisdepartementet har satt spørsmålstegn ved 18-årsgrensen

Allerede under høringen påpekte blant annet Justis- og beredskapsdepartementet at en 18-årsgrense også vil kunne ramme markedsføring mot voksne, og dermed kan være i strid med avtalen. EØS-avtalen forutsetter at det skal være fri bevegelse av varer, tjenester, kapital og arbeidskraft. 

– Regjeringen har valgt å lage et regelverk som er mye mer inngripende enn nødvendig. Det skrev også Justisdepartementet i sin høringsuttalelse. Det er både unaturlig og urimelig, og harmonerer dårlig med andre aldersgrenser, knyttet til blant annet helserettigheter og sosiale medier, sier Brubakk. 

Helse- og omsorgsministeren har tidligere forsvart forskriften som «klar og tydelig» – stikk i strid med oppfatningen i næringslivet. Også Regelrådet, som er underlagt Nærings- og fiskeridepartementet, frarådet Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) å gå videre med forskriften, blant annet fordi den «inneholder mange skjønnsbestemmelser». 

Rammer kun norske bedrifter 

Forskriften er også kritisert for ikke å ta hensyn til at moderne markedsføring i stor grad skjer på sosiale medier, der norske og internasjonale aktører konkurrerer side om side.   

– Forskriften rammer i praksis kun norske virksomheter, mens utenlandske aktører kan fortsette som før. Dette er åpenbart konkurransevridende og negativt for norske aktører, sier Brubakk.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Petter Haas Brubakk. Administrerende direktør. NHO Mat og Drikke.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: