– Forskriften er utydelig, vanskelig å forstå, og gir for store rom for tolkninger. Det er ikke akseptabelt når bedrifter risikerer store bøter og omdømmeskade hvis de trår feil. Samtidig er det tvil om forskriften er i tråd med EØS-avtalen, og det ber vi nå ESA avklare, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.
I april innførte regjeringen «Forskrift om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler særlig rettet mot barn». Forskriften forbyr markedsføring av en rekke mat- og drikkevarer rettet mot barn helt opp til 18 år.
– NHO Mat og Drikke er helt enig med regjeringen i at barn skal beskyttes mot markedsføring. Derfor etablerte også næringslivet etter dialog med daværende helseminister Jonas Gahr Støre selvreguleringsordningen Matbransjens faglige utvalg (MFU) i 2013 for å begrense markedsføring mot barn, sier Brubakk, og legger til:
– Vi henvender oss til ESA fordi bedriftene har krav på rettslig forutsigbarhet. Dette kunne vært unngått dersom helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre hadde lyttet til sine egne rådgivende organer og næringslivets innvendinger, sier Brubakk.
Justisdepartementet har satt spørsmålstegn ved 18-årsgrensen
Allerede under høringen påpekte blant annet Justis- og beredskapsdepartementet at en 18-årsgrense også vil kunne ramme markedsføring mot voksne, og dermed kan være i strid med avtalen. EØS-avtalen forutsetter at det skal være fri bevegelse av varer, tjenester, kapital og arbeidskraft.
– Regjeringen har valgt å lage et regelverk som er mye mer inngripende enn nødvendig. Det skrev også Justisdepartementet i sin høringsuttalelse. Det er både unaturlig og urimelig, og harmonerer dårlig med andre aldersgrenser, knyttet til blant annet helserettigheter og sosiale medier, sier Brubakk.
Helse- og omsorgsministeren har tidligere forsvart forskriften som «klar og tydelig» – stikk i strid med oppfatningen i næringslivet. Også Regelrådet, som er underlagt Nærings- og fiskeridepartementet, frarådet Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) å gå videre med forskriften, blant annet fordi den «inneholder mange skjønnsbestemmelser».
Rammer kun norske bedrifter
Forskriften er også kritisert for ikke å ta hensyn til at moderne markedsføring i stor grad skjer på sosiale medier, der norske og internasjonale aktører konkurrerer side om side.
– Forskriften rammer i praksis kun norske virksomheter, mens utenlandske aktører kan fortsette som før. Dette er åpenbart konkurransevridende og negativt for norske aktører, sier Brubakk.