Regjeringen kunngjorde torsdag 21. august at den nye forskriften vil tre i kraft fra 1. januar 2026. NHO Mat og Drikke og bransjeforeningen Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) støtter regjeringens ambisjon om at det skal legges til rette for at barn og unge tar gode helsevalg i hverdagen, men mener et lovfestet forbud mot energidrikk er et altfor inngripende virkemiddel. Organisasjonene peker også på at det blir upresist og lite prinsipielt å kun regulere ett av flere produkter som inneholder koffein.
- Det er ingen vitenskapelig grunn til å behandle energidrikk annerledes enn andre kilder til koffein i kostholdet, sier Erlend Fuglum, direktør for BROD.
Strider med Mattilsynets anbefalinger
Den nye regelen går også imot Mattilsynets anbefalinger og deres omfattende rapport «Tiltak for å begrense inntaket av energidrikk hos barn og unge» (utført på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet i 2023).
Der skriver Mattilsynet at de ikke anbefaler «restriksjoner for hvem som skal kunne kjøpe og selge energidrikk (aldersgrense)».
- Vi er enige med Mattilsynet som mener forslaget ikke er forholdsmessig eller nødvendig. Som Mattilsynet har fastslått, kan koffeininntaket begrenses med mindre inngripende tiltak enn forbud mot salg og aldersgrense, sier Fuglum.
Ikke godt nok kunnskapsgrunnlag
BROD og NHO Mat og Drikke har ingen ønsker om et høyt inntak av energidrikk blant barn og unge, og bransjen står allerede samlet om retningslinjer for merking og markedsføring i Norge.
Blant annet er det enighet om at det ikke skal markedsføres energidrikk der mer enn 25 prosent av målgruppen er under 16 år.
– Vi er ikke bekymret for salget, for vi ønsker ikke å selge til barn og unge. Men vi mener forslaget burde utsettes i påvente av bedre kunnskapsgrunnlag, sier Fuglum.