På denne måten svekkes også grunnlaget for det brede folkehelsesamarbeidet mellom myndighetene og næringslivet i Norge, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke til den nye forskriften som forbyr markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn som regjeringen vedtok 25. april 2025.
- I høringsprosessen har en rekke mat- og drikkeprodusenter, handelen, serveringsbransjen og idretten gitt tilbakemeldinger om at forskriften er for uklar og uforutsigbar. Departementet har i liten grad tatt disse innvendingene innover seg, og det er fortsatt ikke mulig å forstå rekkevidden og konsekvensene av forskriften. Det er også tvil om departementet har tatt de EØS-rettslige innvendingene mot forskriftsutkastet inn over seg, sier han.
- Listen over hvilke produkter som blir ulovlig å markedsføre er et godt eksempel på hvor mangelfullt utformet denne forskriften er og hvor skjevt den rammer. En kategori er for eksempel "Søte pålegg" hvor alle produkter omfattes, uavhengig av nivå på sukkerinnholdet, sier Brubakk.
- Jan Christian Vestre hadde muligheten til å følge fjellvettregelen om at "Det er ingen skam å snu". Istedenfor har han åpenbart brukt påsken til å legge siste hånd på en regulering som rammer bedrifter med virksomhet i Norge, men som ikke vil påvirke markedsføring i digitale kanaler fra andre land og som dermed heller ikke vil være en effektiv beskyttelse for norske barn, avslutter Brubakk.