onsumprisindeksen (KPI) steg med 3,0 prosent fra november 2024 til november 2025. Reduserte priser på mat og alkoholfrie drikkevarer bidro til å dempe prisveksten.
Matvareprisene falt med 1,0 prosent fra oktober til november i år, mens alkoholfrie drikkevarer hadde et noe større prisfall på 1,3 prosent i samme periode. Ifølge SSB er dette sterke prisfall i forhold til hva som er vanlig i november.
Espen Kristiansen, seksjonssjef i Statistisk sentralbyrå sier følgende om utviklingen: -Vi ser ikke ofte at mat- og drikkeprisene går så mye ned fra oktober til november. I fjor så vi derimot en økning i prisene på samme tid. Dermed faller tolvmånedersveksten i mat- og drikkeprisene betydelig fra oktober til november.
Ser man på prisveksten fra oktober til november i fjor, kommer det fram at prisene steg med 0,4 prosent for mat og alkoholfrie drikkevarer. Når prisene falt i samme periode i år gir dette en reduksjon i tolvmånedersveksten for denne varegruppen på 1,5 prosent. Dette medfører at prisene for mat og alkoholfrie drikkevarer i november var 4,7 prosent høyere enn tilsvarende måned i fjor, ned fra 6,2 prosent i oktober.
SSB skriver også at prisene på frukt og grønnsaker falt mest fra oktober til november i år, med henholdsvis 4,1 og 3,7 prosent.