Forskrift om import og omsetning av relevante råvarer og produkter knyttet til avskoging og skogforringelse
NHO Mat og Drikke etterlyser klare regler, veiledning og tilsyn når EUDR innføres, slik at norske virksomheter får like vilkår som EU.
Vi viser til høring fra Miljødirektoratet på vegne av Klima- og miljødepartementet og Landbruks- og matdepartementet om gjennomføring av avskogingsforordningen/EUDR i norsk rett. Vi takker for muligheten til å besvare denne høringen. Nedenfor følger NHO Mat og Drikkes kommentarer til forslaget.
Våre hovedpunkter:
- Hurtig innlemmelse er viktig for norske virksomheter, det er derfor viktig at regelverket kommer på plass før nyttår. Dette er særlig viktig dersom EU-kommisjonens nylige forslag om ett års utsettelse ikke blir en realitet. Dersom det blir ett års utsettelse i EU, forventer vi at det samme vil gjelde i Norge. Regelverket må innlemmes for å ivareta norske virksomheters markedsadgang til EU, og for å gi norske virksomheter fullverdig tilgang til EUs IT-system.
- Ressurser til tilsynsmyndighetene må på plass. Vi forventer tilstrekkelig tilsynskompetanse og enhetlighet i forvaltningen mellom de to tilsynsmyndighetene. Plikt til veiledning og informasjon til virksomhetene må ivaretas på en tilfredsstillende måte.
- Veiledning (Guidance og FAQ) må tilpasses norske forhold. Dette inkluderer en norsk oversettelse av EU-veiledningen og en tilpasning til den politiske beslutningen om en delvis innlemmelse av regelverket i Norge.
- Myndighetene må sikre full tilgang til EUs IT-system (Traces) for norske virksomheter .
- Forskriftsteksten bør presisere at eksport utelates, eventuelt at ordet "omsetning" defineres. Høringsbrevet beskriver dette godt, men i utkastet til forskriftstekst er det ikke like tydelig at eksport er utelatt fra den norske tilpasningen av forordningen.
Generelle betraktninger:
NHO Mat og Drikke er positive til regelverk som beskytter sårbar skog og inkluderer andre elementer som hensyn til urbefolkning, tiltak mot ufritt arbeid og barnearbeid, m.v.
Vi er av den oppfatning at avskogingsforordningen er for omfattende og inngripende, og er et unødvendig komplekst regelverk. For norske matprodusenter og for norsk landbruk vil det nye regelverket innebære en økt administrativ byrde, både med hensyn til sporbarhet i verdikjeden, dokumentasjonskrav, tilpasning av teknologiske løsninger og utvikling av IT systemer. Virksomheter med aktiviteter i både Norge og EU vil bli påvirket i stor grad, ved at det vil bli behov for å sikre separate varestrømmer for relevante produkter som ikke innlemmes i den norske forskriften.
Her i Norge er gjengroing en større utfordring enn avskoging, noe regelverket i liten grad tar hensyn til. Vi er særlig bekymret for regelverkets tilbakevirkende kraft, noe som slår uheldig ut for flere bønder som i god tro har gjort ulike endringer av gårdsdriften de siste årene. Regelverket vil medføre at produkter tilhørende enkelte produktkategorier må destrueres, og at det derfor er et behov for at kompenserende støtteordninger for berørte virksomheter kommer på plass.
Vi er urolige for at norske myndighetene ikke har ivaretatt alle berørte virksomheter i stor nok grad, både ved utredning av konsekvenser og med tanke på informasjonsbehovet om nytt regelverk. Vår oppfatning er at matproduserende virksomheter ikke er ivaretatt godt nok. Det etterlyses et større engasjement fra Miljødirektoratet for å gi informasjon og veiledning til berørte virksomheter i forkant av ikrafttredelse av nytt regelverk.
NHO Mat og Drikke har registrert forslaget fra EU-kommisjonen om ytterligere ett års utsettelse. Det antydes videre fra EU at det åpnes for forenkling av forordningen. Vi er også kjent med at det har vært diskusjoner relatert til utvidelse av omfang, med mulige utvidelser av relevante råvarer og relevante produktkategorier. Det er viktig at norske myndigheter involverer seg i arbeidet med revidering av forordningen, slik at regelverket bedre kan ivareta norske forhold og norske interesser. I denne sammenhengen er det svært viktig med tett dialog med virksomhetene i en tidlig fase. Det må sikres at eventuelle endringer hurtig innlemmes i norsk forskrift. Dersom
endringene er av et slikt omfang at vurderingen om delvis innlemmelse bør revurderes, er det viktig at det gjøres en grundig utredning og at alle berørte parter ivaretas.
Last ned høringsinnspillet i .pdf-format:

- Gro Ånestad Rimstad
- Fagsjef for matregulatoriske saker
- gro.rimstad@nhomd.no
- 92 24 63 17
- Pressebilder
Fant du det du lette etter?
Fant du det du lette etter?
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?