– Vi møter polansatte så sjelden og de har få muligheter til å bli kjent med og smake lokale produkter. Dette gir altfor mye makt til noen få vinjournalister, sier Marthe Bøhn.
Bøhn er marketing director i Robert Prizelius, og er også opptatt av den omfattende grensehandelen. Hun mener at det er en stor utfordring at alkoholavgiftene går opp hvert år.
– Høye polpriser og store prisforskjeller mellom Sverige og Norge knekker nakken på småskalaprodusenter. Det er en grense for hvor mye folk er villig til å betale for å kjøpe norsk, sier hun.
Robert Prizelius AS er en av Norges største leverandører av merkevarer innen vin og brennevin og selger produkter både til Vinmonopolet og Horeca.
Selv om Prizelius også har en rekke kjente internasjonale merkevarer i sitt sortiment, er Bøhn særlig opptatt av betydningen av lokal mat- og drikkeproduksjon.
På spørsmål om hva hun ville ha snakket med statsministeren om dersom hun fikk en prat med ham før jul, er hun tydelig:
– Jeg ville snakket om hvor viktig det er å ta vare på, oppmuntre og være kry av vårt eget mat-og drikkefat. Det må bli enklere å kjøpe norsk, spise og drikke norsk, og ikke minst spise og drikke lokalt. Lokal produksjon er så viktig for å bevare bygdesamfunnet, bevare tradisjoner og ikke minst føle tilhørighet, sier hun.
Marthe Bøhn, Marketing Manager i Robert Prizelius AS.
Foto: Fernando SaezOg det er også nettopp et norskprodusert produkt Bøhn selv mener må til for å få den perfekte smaken på jul – nemlig Gullmunn Juleakevitt 2025.
– Den setter den perfekte smaken og vil passe bra til lutefisken, sildebordet og til julelunsjen. For meg handler en bra jul om samvær med familie, og å "makse" og nyte norske mattradisjoner - med lokalt drikke til, sier Bøhn.
På listen over hvilke rammebetingelser for næringen hun ønsker seg under treet i år, er det noen ønsker som skiller seg ut:
– Hadde jeg eid mitt eget destilleri ville jeg ønsket meg å kunne selge mine varer direkte til konsument og jeg ville ønsket meg flere små anbudsrunder fra polet. Salg direkte fra brenneriet ville vært så lite uansett, så jeg tror ikke det ville vært et problem for polsalget, sier hun, og fortsetter:
– Og så skulle jeg gjerne ønsket meg å kunne få informere med litt flere ord på hylla på polet, ikke bare via sødme/fylde/friskhet-hjulet og pris.
Les flere intervjuer i serien "Vi lager maten - Du lager stemningen" her
Uttalelsene i denne intervjuserien representerer den enkelte bedrifts synspunkter og ønsker. De samsvarer ikke nødvendigvis med NHO Mat og Drikkes offisielle standpunkter i alle saker.