Stina fra Hansa i en vindeltrapp
Foto: Hansa Borg og Solera

– Hansa Julebrus er selve smaken av jul.

Den gir den nostalgiske følelsen som hører høytiden til,

- sier Stina Kildedal-Johannessen

som er leder for kommunikasjon og bærekraft hos Hansa Borg & Solera

For Kildedal-Johannessen handler julen om tradisjoner, fellesskap og gode smaker – og ønskelisten for bransjen er klar.

– Hvis du fikk en juleprat med Statsministeren; hva ville den praten handlet om? 

– Da ville jeg benyttet anledningen til å løfte frem tre viktige temaer for drikkevarebransjen, sier Kildedal-Johannessen og trekker frem disse punktene: 

  • Norske arbeidsplasser og kompetanse: Mat- og drikkenæringen er viktig for norsk verdiskaping. Vi trenger rammevilkår som sikrer tilgang på kompetanse og gjør det attraktivt å investere i Norge. 
  • Alkoholavgifter og grensehandel: Dagens avgiftsnivå driver handel ut av landet og svekker norske arbeidsplasser. Vi må finne en balanse som ivaretar både folkehelse og norsk konkurransekraft. 
  • Regelverk og særnorske krav: Norge må ikke alltid være først ute med særreguleringer. For eksempel helseadvarsler på emballasje – vi bør følge EU for å unngå særskilte merkekrav som svekker norsk konkurransekraften. 
Julebrus blant julepynt

Hansa Borg & Solera har mange produkter som setter den perfekte smaken på jula – alt fra juleøl til julebrus, julecider, vin og brennevin. For Kildedal-Johannessen er det én klassiker som troner øverst: Nemlig Hansa Julebrus.

Foto: Mariann Hillestad

Under treet i år ønsker Kildedal-Johannessen seg en pakke med flere fornuftige og bærekraftige rammevilkår: 

– Vi må unngå løsninger som øker klimagassutslipp og kostnader, slik emballasjeforordningen legger opp til. Å gå tilbake til vaskeflasker vil syvdoble transportmengden for drikkevarer og medføre økt plast- og kjemikaliebruk. Regjeringen må gå i dialog med EU og finne en løsning, slik at vi unngår å bruke milliarder av kroner på en endring som medfører høyere klimautslipp, sier hun.  

I tillegg ønsker hun at årets julegave inneholder en mer balansert avgiftspolitikk som reduserer handelslekkasje/grensehandel og styrker norske arbeidsplasser, samt mer tydelige føringer når det gjelder det nylig innførte markedsføringsforbudet rettet mot barn.

For Kildedal-Johannessen handler julen om mer enn ønskelister:

– Julefølelsen kommer når familien samles for å pynte juletre og lage pepperkakehus hos mine foreldre lille julaften, med julebrus i glasset og julelys som skaper den magiske stemningen. Duften av pinnekjøtt på julaften, gleden og forventningen om det som kommer – og til slutt roen som senker seg. Da er det jul for meg, avslutter hun. 

Les flere intervjuer i serien "Vi lager maten - Du lager stemningen" her

Uttalelsene i denne intervjuserien representerer den enkelte bedrifts synspunkter og ønsker. De samsvarer ikke nødvendigvis med NHO Mat og Drikkes offisielle standpunkter i alle saker.

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: