NHO Mat og Drikke

Innhold

Vekst og entreprenørskap og samarbeid med virkemiddelapparatet

Nyhet, Vekst og entreprenørskap

Publisert

Vekst og entreprenørskap i mat- og drikkenæringen

Vekst og entreprenørskap i mat- og drikkenæringen.

Om lag 30 prosent av bedriftene i mat-, drikke- og bionæringen har god kjennskap til ordningene i virkemiddelapparatet. 70 prosent svarer at de ikke har denne kunnskapen. Det viser nye tall fra Næringslivets økonomibarometer.

Mattilsynet, Innovasjon Norge og Norges Forskningsråd spiller en sentral rolle med å legge til rette for vekst, entreprenørskap og oppskalering av nyetableringer til industriell produksjon i mat-, drikke- og bionæringen. For å bidra til dette på best mulig måte må tjenestene fra Mattilsynet og virkemiddelapparatet samordnes og forenkles, og formidlingsarbeidet overfor bedriftene styrkes.

NHO Mat og Drikke ønsker å kartlegge utviklingen i samarbeidet på dette området, og undersøkelser via Næringslivets økonomibarometer i 2019 viser at kun om lag 30 prosent av bedriftene i mat-, drikke- og bionæringen har god kjennskap til ordningene i virkemiddelapparatet. 70 prosent svarer at de ikke har denne kunnskapen.

- Det er positivt at nærmere en tredjedel av bedriftene sier de har god oversikt over virkemiddelapparatet, men flere bedrifter har behov for denne kunnskapen, sier Petter Haas Brubakk. Det er et klart behov for bedre behovsdefinering og økt kunnskapsformidling i dialogen mellom bedriftene og aktørene i virkemiddelapparatet, sier han.

NHO Mat og Drikke utarbeidet i 2018 en veileder med konkrete forslag til hva myndighetene må gjøre for å legge til rette for økt entreprenørskap og vekst.

I denne veilederen ble det blant annet trukket frem tre klare politikkanbefalinger til myndighetene for å bidra til vekst og entreprenørskap:

  1. Forenkling og sammenslåing av tilskuddsordninger.
  2. Samordning mellom virkemiddelapparatet og Mattilsynet for å koble sammen vekstbedriftenes behovsdefinering med de formelle kravene til matsikkerhet når nye forretningsmodeller og produkter skal lanseres.
  3. Systematisk arbeid med å samle og markedsføre tilskuddsordningene, verktøyene, mulighetene, ressursene og nettverkene virkemiddelapparatet har til rådighet.

Her finner du NHO Mat og Drikkes konjunkturbarometer 2019 i sin helhet

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: