Ideen om å kombinere alkoholproduksjon og turisme ble unnfanget i 2011, da legen Hans-Olav Eriksen, dykkeren Tor Petter Christensen og frisøren Anne-Lise Hausner diskuterte en mangelvare innenfor kortreist mat og drikke. Hvorfor fantes det ikke lokale alkoholholdige drikkevarer å tilby nordlysturistene?
Nyttige lenker til Innovasjon Norge
Trioen hadde samarbeidet om reiselivsprosjekter tidligere, og etter et faglig besøk til Skottland så de markedsmuligheten som lå i koblingen mellom whiskyturismen i Skottland og den eksplosive nordlysturismen i Nord-Norge. I 2014 bestemte de seg for å dedikere seg til prosjektet på heltid, og Aurora Spirit ble etablert.
Med prosjektstøtte fra Innovasjon Norge har Aurora Spirit i løpet av få år lykkes i å skape et helt nytt tilskudd til nordlysturismen. I 2016 åpnet de verdens nordligste destilleri og besøkssenter etter skotsk modell. I tillegg har de etablert sin egen merkevare, Bivrost®.
– Uten Innovasjon Norges bistand, både på finansiering og rådgiving, hadde det rett og slett ikke vært mulig å løfte vår bedrift. Rådgiverne i Innovasjon Norge forsto det internasjonale potensialet og innovasjonskraften som ligger i vår etablering, noe som har vært betryggende for oss som gründere. I tillegg hjalp de oss med sikring av merkevaren, noe som har vært ekstremt viktig, sier Tor-Petter Christensen.
Bedriften har i dag seks ansatte, og under merkevaren Bivrost produseres akevitt, vodka og gin laget med vann fra en isbre i Lyngen og smakstilsatt med lokale urter og bær. På besøkssenteret får man innblikk i produksjonen og lære om den arktiske naturen. I tillegg er senteret base for en rekke utendørsaktiviteter. Bivrost er det norrøne ordet for nordlys, og er turistene heldige får de oppleve nordlyset samtidig som de nyter drinken sin. Og whiskyen? Den ligger på fat i gamle, bombesikre NATO-bunkerser rett i nærheten og er klar for markedet i 2020.
Denne saken er hentet og delt fra Innovasjon Norges nettsider, med tillatelse fra Innovasjon Norge