- Comeback i grensehandelen

Publisert

Hyller i en matbutikk

Nye tall fra Statistisk sentralbyrå viser at nordmenn har gjenopptatt handlingen over grensen i Sverige. - Veksten vi ser i grensehandelen minner om et klassisk comeback. Regjeringen har klare ambisjoner om å redusere denne handelen, men det gjenstår fortsatt å se om de faktisk mener alvor, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Statistisk Sentralbyrå (SSB) publiserte 27. mai ny statistikk om grensehandel for første kvartal 2022. Tallene viser at nordmenn igjen reiser mye over grensen for å handle alkohol, tobakk og dagligvarer. I følge statistikk bruke nordmenn over to milliarder kroner på grensehandel, selv om begynnelsen av året var preget av omikron-varianten, restriksjoner og innreiseforbud i Sverige.

Veksten i grensehandelen bekreftes av flere andre kilder. I første kvartal 2022 vokste omsetningsvolumet på det svenske Systembolaget med 25 prosent i Värmlands län sammenlignet med samme periode året før. På norsk side av grensen ligger Kongsvinger kommune, der Vinmonopolet i første kvartal 2022 solgte under halvparten så mye som i første kvartal 2021. Det samme bildet avtegner seg i andre kommuner nær grensen mot Sverige.

Den fornyede veksten i grensehandel etter pandemien fører til at avgiftsinntekter, omsetning og arbeidsplasser igjen ender på svensk side av grensen. Tallene viser at den drives frem av store prisforskjeller på viktige varegrupper med høye, særnorske avgifter – såkalte lokkevarer.

- Veksten vi ser i grensehandelen minner om et klassisk comeback, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke. – Det er helt å nødvendig å harmonere avgiftsnivået til svensk nivå, for å beholde veksten i omsetning, avgiftsinntekter og arbeidsplasser vi fikk på norsk side av grensen under pandemien. I Hurdalsplattformen er regjeringen tydelig på at de ønsker å redusere grensehandelen. Den nye og mer grundige grensehandelsstatistikken er like om hjørnet, men de kvartalstallene viser med all tydelighet at regjeringen ikke trenger å vente særlig lenge med å komme med tiltak for bidrar til å stoppe veksten vi allerede ser, sier Brubakk.  

Det registrerte varekonsumet av matvarer, drikkevarer og tobakksvarer er kraftig redusert sammenlignet med toppunktet i 2021. Forbruket av disse varene målt ved SSBs varekonsumindeks er redusert med syv prosent i mars 2022 sammenlignet med året før. Handelsvolumet i dagligvarehandelen ble også kraftig redusert i mars 2022, ned ni prosent.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: