NHO Mat og Drikke

Innhold

Ny rekord for grensehandelen

Nyhet, Skatt og avgift

Publisert

Grensehandel mat og drikke i bil

Grensehandelen har økt med 4,1 prosent fra 2017 til 2018.

Nordmenn grensehandlet for 15,7 milliarder kroner i Sverige i 2018, noe som er en økning på 4,1 prosent fra 2017. Økningen på 4,1 prosent kommer på toppen av en allerede rekordhøy grensehandel, og de siste beregningene fra SSB viser at grensehandelen mellom Norge og Sverige økte med 75,6 prosent mellom 2008 og 2018.

- Omfanget og størrelsen på grensehandelen er en betydelig konkurranseulempe for den norske mat- og drikkeindustrien. Det er rimelig å anta at de kraftige økningene i sjokolade- og sukkervareavgiften og avgiften på alkoholfrie drikkevarer har bidratt til denne veksten, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk.

Grensehandelstallene for 2018 viser at nordmenn kjørte færre turer til Sverige, men brukte mer penger per handletur over grensen. Antallet dagsturer falt med 2,5 prosent, fra 8,6 millioner til 8,4 millioner, mens grensehandelen i kroner og øre økte med 600 millioner, fra 15,1 milliarder til 15,7 milliarder. Gjennomsnittlig handlebeløp per dagstur steg dermed fra 1750 kroner i 2017 til 1870 i 2018.

Les også: Vil lage grensehandelsbarometer

– Det høye nivået på grensehandelen er en alvorlig handelslekkasje som bidrar til flytting av norske arbeidsplasser, verdiskaping, investeringer og avgiftsinntekter til Sverige, sier Brubakk. – NHO Mat og Drikke har hele tiden advart mot at grensehandelen vil øke når det særnorske avgiftstrykket på mat- og drikkeprodukter gjør norske produkter dyrere.

Flere grundige rapporter og utredninger fra blant andre Nielsen Norge, NHH og HUI-Research i Sverige dokumenterer at høyere priser på mat- og drikkeprodukter i Norge enn i Sverige er hovedårsaken til den store grensehandelen.

Det høye nivået og den kraftige veksten i grensehandelen virker i tillegg negativt på konkurransekraften, lønnsomheten og investeringsevnen i hele verdikjeden for mat og drikke i Norge.

Les også: Coca-Cola registrerte en vekst på 36 prosent for sine drikker i grensebutikker på svensk side i 2018. (Pressemelding fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen)

Grensehandelen svekker også folkehelsepolitikken gjennom økt inntak av salt, sukker og alkohol. Dette understøttes av NHOs konjunkturundersøkelse for første kvartal 2019 hva gjelder mat- og drikkeprodusentene, det vil si næringsmiddelindustrien. Hele 25 prosent opplyser at de forventer å miste markedsandeler til grensehandelen de neste to årene, mens 28 prosent opplyser at de har lavere lønnsomhet som følge av grensehandel.

Petter Haas Brubakk har også kommentert saken på P4. Her kan du høre innslaget.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: