Regjeringens strategi for Matnasjonen Norge er lagt frem. Strategien favner bredt og tre departementer stiller seg bak denne - Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet. Det uttalte formålet med strategien er å samle og synliggjøre koblinger mellom næringspolitikken på matområdet og helse- og folkehelsepolitikken.
For å realisere visjonen om Matnasjonen Norge beskriver strategien fire utvalgte innsatsområder:
- Produksjon av og tilbud om, bærekraftig, trygg og sunn mat av høy kvalitet
- Skape grunnlag for vekst og verdiskaping i hele landet
- Innovasjon og mangfold
- Kompetanse, kunnskap og rekruttering og omdømmebygging
- Det er positivt at strategien støtter opp under de eksisterende samarbeidene mellom myndighetene og den norske mat- og drikkeindustrien, både innenfor sunt kosthold, bærekraft og mattrygghet, sier direktør analyse og politikk Terje Sletnes i NHO Mat og Drikke.
- Vi har også merket oss at behovet for økt kompetanse og rekruttering til matfagene er fremhevet i et eget innsatsområde, og det er positivt. Samtidig savner vi en tydeligere retning i strategien for å skape vekst og innovasjon i mat- og drikkenæringen. Dette er blant områdene vi vil følge opp fremover, sier han.