-Bidra til ryddigere forhandlinger i dagligvarebransjene

Nyhet, Konkurransepolitikk

Publisert

Dagligvaretilsynet gjennomfører i juni 2022 sin første kvantitative undersøkelse om samarbeidsklimaet mellom aktørene i dagligvaremarkedet. Les mer om hvordan din bedrift kan bidra.

Undersøkelsen gjennomføres etter modell fra tilsvarende undersøkelser som the Groceries Code Adjudicator (GCA) gjør årlig i Storbritannia. Disse danner selve kunnskapsgrunnlaget for håndhevingen av den britiske varianten om loven om god handelsskikk.

-NHO Mat og Drikkes mener at Dagligvaretilsynets undersøkelse vil få stor betydning for håndhevingen av Lov om god handelsskikk, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk. Undersøkelsen retter seg mot både mat- og drikkeprodusenter, leverandører and non-food, de tre dagligvaregrupperingene, mindre dagligvarekjeder og enkeltbutikker.  

-Vi anbefaler alle mat- og drikkeprodusenter som er leverandører til de tre dagligvaregrupperingene og andre dagligvarekjeder og butikker, om å besvare undersøkelsen. En god kartlegging av samarbeidsklimaet i dagligvaremarkedet vil være viktig støtte til Dagligvaretilsynets oppgave med å bidra til ryddigere forhandlinger i dagligvarebransjen. Dette vil bidra til mer forutsigbare avtaler mellom mat- og drikkeprodusentene og dagligvaregrupperingene, sier Brubakk.

Les mer og delta i undersøkelsen her.

Har du innspill eller lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: