NHO Mat og Drikke

Innhold

Nye læreplaner i yrkesfag

Nyhet, Utdanningspolitikk

Publisert

To personer som jobber på et kjøkken

Foto: Elle Hughes from Pexels

Kunnskapsdepartementet har nå fastsatt læreplanene på videregående trinn 1 (Vg1) i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. De nye planene tas i bruk høsten 2020.

Fag- og yrkesopplæringen er inndelt i 10 utdanningsprogram og er innganger til videre spesialisering på Vg2 i skole, og deretter til Vg3 i lærebedrift eller i skole.

-NHO Mat og Drikke har engasjert seg sterkt i utarbeidelsen av disse læreplanene gjennom de relevante faglige rådene, sier spesialrådgiver Espen Lynghaug.  Lynghaug sier det er utfordrende å lage gode nok læreplaner på Vg1, fordi det er så mange ulike yrkesfag som er samlet i samme utdanningsprogram. -Man må finne fellesnevneren; hva er det mest sentrale og relevante for flest mulig av fagene, og hva er det rent pedagogisk best å begynne utdanningen med? I tillegg skal man skal ta hensyn til både bredde og dybde i fagene, og sikre at elevene kan gjøre omvalg i løpet av de to årene de går på skole før de skal ut i lære. Til tross for noen utfordringer, blant annet med vektingen av programfagene i forhold til fellesfag som norsk, engelsk og matematikk, synes jeg resultatet er blitt bra i de Vg1-læreplanene vi har engasjert oss mest i, som er Vg1 Restaurant- og matfag, Vg1 Naturbruk og Vg1 Teknikk og industriell produksjon, sier Lynghaug som nå jobber videre med læreplanene på Vg2 i skole og Vg3-planene som skal brukes i læretiden i bedriftene. 

Restaurant- og matfag – dårligere verdsettelse av programfagene
Leder for Faglig råd for restaurant- og matfag (FRRM) Gunnar Bakke, sier at prosessen med nye læreplaner for VG1 har vært krevende for rådet, men mener at resultatet tross alt gir et bedre utgangspunkt enn det som var. - Resultatet for VG1 gir likevel ikke fult ut den fagfornyelsen som FRRM skulle ønske seg, sier Bakke, som også er direktør for Baker- og konditorbransjens landsforening. -Vi er mest skuffet over at direktoratets endret programfagene på VG1 fra tre til to fag uten at programfagkarakterene blir vektet. Dette går ut over verdsettelsen av programfagene. Det er svært uheldig hvis yrkesfagelever opplever at de straffes hvis de er sterkere faglig i sitt programfag enn i fellesfagene, sier han.

Her er de fastsatte læreplanene
Mer informasjon om fagfornyelsen

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: