- Målet er at filmene skal være klare i januar, slik at opplæringskontorer, bedrifter og skoler kan bruke dem på utdanningsmessene og innsalget før elevene skal velge 1. mars, sier Espen Lynghaug i NHO Mat og Drikke.
Utdanningsprogrammet for restaurant- og matfag favner alt fra sjømatfagene, kjøttfag og industriell matproduksjon, baker- og konditorfagene og kokk- og servitørfagene. Derfor lager vi flere filmer som tar for seg de ulike bransjene og fagene, sier Lynghaug. Dette er et samarbeidsprosjekt som finansieres av NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, Sjømat Norge, BKLF, NHOs rekrutteringsfond og Foreningen for opplæringskontor i restaurant og matfag (FORM).
Prisvinnende filmselskap
Vi er ferdig med første uke med opptak og har så langt vært på TINE Tunga, Grilstad fabrikker, MENY Solsiden, Ravnkloa Fisk og skalldyr og Strinda videregående skole i Trondheim. Så er det opptak i Vestfold, før vi avslutter i Trondheim i uke 50, sier Terje Nørstebø som er daglig leder i Opplæringskontoret for mat- og servicefag i Trøndelag. Det er de ulike yrkesfagene som fremheves i filmene, ikke bedriftene. Fotograf og filmmaker er den dyktige og prisvinnende Sven-Erik Knoff, som blant annet har blitt premiert for beste film i Cannes for «Iconic Norway». Dette blir bra, lover Nørstebø.
Bransjene må bidra
- Opplæringskontorene legger ned en betydelig innsats i arbeidet med å rekruttere til serveringsbransjen og matindustrien, men vi er også avhengige av at bransjen selv bidrar, sier Terje Tidemann, leder i Foreningen for opplæringskontorer i restaurant og matfag (FORM). Derfor er jeg veldig glad for at vi i fellesskap nå kan gjøre dette løftet og få på plass nye og fremtidsrettede rekrutteringsfilmer som kan brukes av både rådgivere, utdanningsvalgs-lærere, opplæringskontorer, NAV, bedrifter og andre som ønsker å lære om eller presentere restaurant og matfag. Det materiellet vi nå lager vil også danne grunnlag for oppdatering av nettsider og brosjyremateriell, og vil være tilgjengelig for alle som trenger det, avslutter han.