NHO Mat og Drikke

Innhold

Kompetanse og utdanning

Lærling

Foto: Shutterstock

NHO Mat og Drikke arbeider for å sikre våre medlemmer tilgang på rett kompetanse og legge til rette for systematisk kompetanseutvikling av medarbeidere i bedriftene. Gjennom samarbeid med utdanningstilbydere og myndigheter er NHO Mat og Drikke er en aktiv part i utviklingen av norsk utdanningspolitikk og fremtidens utdanningssystem.

  1. Innspill statsbudsjettet 2019, Kunnskapsdepartementet

    Et av hovedpunktene i dette innspillet er at antall fagskoleplasser må dobles fra dagens nivå på 15000.

Grunnskolen

NHO Mat og Drikke arbeider for at den 10-årige grunnskolen skal gi et godt grunnlag enten elevene vil velge en fagutdanning eller en lengere utdanning. Vi er særlig opptatt av at de praktiske og estetiske fagene blir ivaretatt. Fagene Mat og Helse og Håndverksfagene får ikke tilstrekkelig fokus i skolen i dag. Det er bekymringsverdig både fordi fagene er viktige i seg selv, og som arena for samhandling og innlæring av andre fag, som for eksempel matematikk.

Fag- og yrkesopplæringen

Over 80 prosent av medlemmene i NHO Mat og Drikke har behov for fagarbeidere. NHO Mat og Drikke er involvert i utviklingen av fremtidens fag- og yrkesopplæring. Vi er formell part i flere Faglige råd, og engasjerer oss i de utviklingsprosjekter og høringer som er relevante. Gjennom påvirkning av NHOs felles utdanningspolitikk øker vi muligheten for gjennomslag i saker som angår flere bransjer. Ett eksempel på dette er arbeidet med å få på plass en god, nasjonal ordning for godkjenning av utenlandske fagbrev.

Universitets- og Høyskolesektoren

Lærerutdanningene, samt kvalitet og relevans i universitet- og høyskoleutdanningene som våre bransjer rekrutterer direkte fra, er et prioritert arbeidsområde for NHO Mat og Drikke. Det er politisk vedtatt at det skal etableres samarbeidsorganer og utvikles lokale strategier for samarbeid med arbeids- og næringsliv ved alle høyere utdanningsinstitusjoner. NHO Mat og Drikke samarbeider med blant annet NMBU og NTNU, og har også en representant i Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning.

Aktuelt:
  1. Nyhet, Utdanningspolitikk

    Lars skal ta matindustrien inn i fremtiden

    Vil robotene lage all mat? Hva med de ansatte? Lars Lindland tar utfordringen. Han er klar for Matindustri 4.0.

  2. Nyhet, Utdanningspolitikk

    800.000 til å øke digital kompetanse

    Prosjektet Matindustrien 4.0 har i samarbeid med Fagskolen i Østfold fått bevilget 800.000 kroner fra myndighetene til å lage en egen fagskoleutdanning i digital kompetanse for en samlet mat- og drikkenæring.

  3. Nyhet, Utdanningspolitikk

    Varsler stortingsmelding: - Studenter må bli mer relevante for arbeidslivet

    Dette skriver regjeringen i en pressemelding 6. november.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: