NHO Mat og Drikke

Innhold

Endringer for transport av levende dyr

Nyhet, Norsk råvaretilgang

Publisert

Portrett av Dale

NHO Mat og Drikke har møtt stor forståelse i møte med Samferdselsminister Jon Georg Dale om saken, og departementet har søkt å finne gode løsninger, men har nå varslet at det vil komme endringer.

Kjøre- og hviletidsbestemmelsene skal sikre trafikksikkerheten og sjåførens helse og sikkerhet. I Norge har vi tolket regelverket slik at det har vært mulig å kjøre lengre sammenhengende enn kjøre- og hviletidsbestemmelsene tilsier.

I reglene har det også vært et unntak ved kjøring av dyr til og fra markeder, og siden vi ikke har slike markeder i Norge, har vi tolket det slik at bonden er markedet. For en tid siden påpekte EFTAs overvåkningsorgan (ESA) at den norske tolkningen ikke var riktig, og at norsk praksis måtte endres.

Spørsmålet har nylig vært oppe i en tysk sak i EU-domstolen, som avgjorde at den enkelte gård ikke er et marked, og dermed var enig med ESA.

- NHO Mat og Drikke har møtt stor forståelse i møte med samferdselsminister Jon Georg Dale om saken, og departementet har søkt å finne gode løsninger, men har nå varslet at det vil komme endringer, sier Petter Haas Brubakk.

Norge har søkt om et unntak for Nord-Norge, på grunn av at det er tynt befolket, og dermed store avstander til slakteri.
Vi har godt håp om et positivt svar på den søknaden.

Kjøre- og hviletid, notat fra NHO Mat og Drikke til statsråd Dale (.pdf)

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: