NHO Mat og drikke

Innhold

Sukkerforbruket fortsetter å synke

Nyhet, Helse og kosthold

Publisert

Forsiden til rapporten Utvikling i norsk kosthold 2017 - bilde av rødløk

En rykende fersk rapport fra Helsedirektoratet viser at sukkerforbruket er på vei ned. Foto: Helsedirektoratet

Engrosforbruket av sukker har gått ned med ca 22 prosent de siste ti årene, og forbruket går også noe ned fra 2015 til 2016. Det viser Helsedirektoratets årlige tilstandsrapport som ble lagt frem 6. desember.

– Den jevne nedgangen vi ser i sukkerforbruket er gode nyheter for folkehelsa. Et høyt sukkerinntak kan føre til overvekt og fedme, og sykdommer som type 2-diabetes, samt at det er dårlig for tannhelsa. Derfor bør ikke mer enn 10 prosent av energien vi spiser komme fra tilsatt sukker. Nå er tallet 12 energiprosent, sa divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Linda Granlund, under fremleggelsen av rapporten.

I 2000 var sukkerforbruket 43 kilo per innbygger per år. Siden 2000 har forbruket gått ned med 16 kilo til 27 kilo per innbygger i året.

Men fremdeles er dette for høyt. Derfor er nettopp reduksjon av tilsatt sukker i næringsmidler og reduksjon av befolkningens inntak av tilsatt sukker, ett av hovedmålene i samarbeidsavtalen for bedre folkehelse som ble inngått mellom myndighetene og mat- og drikkenæringen i 2016. I avtalen har partene forpliktet seg til et konkret mål at befolkningens inntak av tilsatt sukker er redusert med minst 12,5 % innen 2021.

Grønnsaker øker mest

Aldri har forbruket av grønnsaker vært høyere enn i dag, sa vi i 2015. Nå viser nye tall at forbruket øker nok en gang. De siste ti årene har forbruket økt med ca 24 prosent for grønnsaker og med ca. 3 prosent for frukt og bær. Fra 2015 til 2016 har forbruket av grønnsaker økt, mens det har vært noe reduksjon i forbruket av frukt og bær.

Tallene fremkommer i rapporten Utviklingen i norsk kosthold, Helsedirektoratets årlige tilstandsrapport om forbruket av matvarer og hvordan kostholdet utvikler seg over tid.

Kostens innhold av mettet fett er fortsatt høyere enn anbefalt

For perioden 2000–2016 viser rapporten at kostens fettinnhold har økt fra 34 til om lag 37 energiprosent. Kostens innhold av mettede fettsyrer har gått noe ned i samme periode, men er fortsatt vesentlig høyere enn det anbefalte nivået på høyst 10 energiprosent. I 2015 og 2016 var kostens innhold av mettede fettsyrer om lag 14 energiprosent.

I samarbeidsavtalen om bedre folkehelse er partenes felles mål at inntaket av mettet fett er redusert til 13 energiprosent innen 2018 målt ved matforsyningsstatistikk og forbruksundersøkelser. Det langsiktige målet er 10 energiprosent.

Saltinntaket er fortsatt for høyt

Rapporten anslår at det gjennomsnittlige saltinntaket er ca. 10 gram per person per dag. Tallet er noe lavere for kvinner enn menn. Dette er dobbelt så høyt som anbefalt. Også blant barn og unge er gjennomsnittlig saltinntak høyere enn anbefalt.

Det legges ikke frem tall for utviklingen i saltinntaket i den fremlagte rapporten, men den viser til at nye tall for saltinntak basert på data for saltutskillelse i urin fra Tromsø-undersøkelsen 2015, vil bli publisert av Folkehelseinstituttet.

Det er også satt konkrete mål for reduksjon av saltinnholdet i næringsmidler og av saltinntaket i befolkningen samarbeidsavtalen for bedret folkehelse. Partene har som mål at saltinntaket i befolkningen er redusert til 8 g pr. dag innen 2021. Målet er 7 g pr. dag innen 2025.

Liten økning i kjøtt – nedgang i fisk

Kjøttforbruket har økt kraftig de siste tiårene, og selv om det ikke har vært store endringer de aller seneste årene, viser årets rapport at pilene går sakte oppover. Samtidig går tallet for fisk ned – særlig hos de yngste. Fra 2015 til 2016 er fiskeforbruket (rund vekt) redusert med 4 prosent.

Har du innspill eller lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Takk for påmeldingen!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: