Innhold

Intensjonsavtalens utmerkelser er delt ut for første gang

Nyhet, Kosthold og folkehelse

Publisert

To som drikker melk

Gratulerer til TINE SA som vinner av utmerkelsen for sunnere produkter. Foto: TINE SA

TINE ble den aller første vinneren av utmerkelse for sunnere produkter med sine lettere lettmelker. Vi gratulerer!

Bent Høie delte fredag 5. februar ut utmerkelser for godt arbeid i to kategorier: Sunnere produkter og sunnere markedsføring. Kåringen skjedde som en del av finalesendingen i forbindelse med Det norske måltid og er et resultat av grundige vurderinger av de innsendte nominasjonene av en egen jury.

Høie kunne avsløre at TINE gikk helt til topps i kategorien sunnere produkter. Deres bidrag til folkehelsen er å redusere fettinnholdet i to varianter av TINE lettmelk, fra 1,2% og 0,7% til 1,0% og 0,5%.

Det ble i begrunnelsen trukket frem at små reduksjoner i hverdagsprodukter som finnes i mange kjøleskap over hele landet er viktige og av stor betydning for inntaket av mettet fett i befolkningen. Til sammen utgjør endringene en reduksjon i mettet fett på ca. 240 tonn per år. Det betyr mye i folkehelsearbeidet.

Leder for samfunnsansvar, Bjørn Malm, tok imot utmerkelsen på vegne av TINE. I sin takketale trakk han frem at utmerkelsen motiverer til videre innsats, og at det varmet ekstra å få utmerkelse for melken som de er stolte av.

- Folkehelsearbeid krever systematisk tilnærming og samarbeid på tvers av samfunnssektorer for å kunne løses, og Intensjonsavtalen er en del av løsningen, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke. - Alle som er med i samarbeidet skal arbeide for å nå målene for de innsatsområdene som er relevante for dem. Arbeidet TINE har gjort for å tilby lettere melk er et betydningsfullt bidrag til det felles målet om å redusere inntaket av mettet fett, og vi gratulerer med prisen, fortsetter han.

Det er også god grunn til å gratulere NHO Mat og Drikkes medlemsbedrifter Mesterbakeren, Bakehuset og Q-meieriene som var blant topp 3-finalistene i de to kategoriene.

I kategorien sunnere markedsføring stakk MENY av med seieren for sin satsning for å få kundene til å spise mer fisk. Et viktig bidrag til arbeidet med #MerAv.

Sist, men ikke minst, skal alle aktørene som bidrar til bedre folkehelse gjennom å være med i arbeidet i Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold ha heder. Den innsatsen hver og én gjør hver dag for sunnere produkter i egen virksomhet gjør at vi sammen kommer nærmere målene for sunnere kosthold i Norge. Enten det handler om redusert inntak av salt, tilsatt sukker og mettet fett, eller økt inntak av frukt, grønnsaker, grove kornprodukter og sjømat.

Les mer om Intensjonsavtalen og hvordan din virksomhet kan bli med i samarbeidet om sunnere kosthold mellom helsemyndighetene og matbransjen her.

I disse dager er helsemyndighetene og matbransjen i gang med å drøfte rammene for en videreføring av samarbeidet i intensjonsavtalen fra 2022 til 2025.

Les også pressemeldingen på Helse- og omsorgsdepartementets nettsider

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: