I folkehelsemeldingen pekte regjeringen bl.a. på at aktuelle alternativer var å vurdere en regulering av slik markedsføring eller tiltak for å styrke ordningen med Matbransjens faglige utvalg (MFU ).
I sine merknader fremmer komitéflertallet, bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Rødt, Sosialistisk Venstreparti og Pasientfokus følgende: «Stortinget ber regjeringen i inneværende år forskriftsfeste et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge under 18 år.»
-Nå synes det som om regjeringspartiene i Stortinget er med på å sikre flertall for at det istedenfor skal innføres et markedsføringsforbud fra 1. januar 2024. Det er høyst uklart hvordan et slikt markedsføringsforbud skal utformes, hvilke konsekvenser det vil kunne få og hvordan et slikt forbud skal håndheves. I hvilken grad Stortingets helse- og omsorgskomités innstilling bygger på en forsvarlig og grundig vurdering av alle problemstillingene et slikt forslag vil kunne reise, må vi komme tilbake til når innstillingen er offentliggjort, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.