NHO Mat og Drikke

Innhold

Brus i glass. Foto.

19 prosent mindre sukker fra brus før 2020

Nyhet, Helse og kosthold

Publisert

Norge er allerede verdensledende når det gjelder sukkerfri brus. I 1998 var 80 prosent av brusen vi drakk tilsatt sukker. Nå er andelen nede i 57 prosent, ifølge tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen. Om lag 15 prosent av det sukkeret vi får i oss stammer i dag fra brus.

Brus og saftprodusentene i Norge har blitt enige om verdens mest ambisiøse mål for å redusere sukkerinnholdet i brus, saft og andre søtede drikker: Innen 2020 skal slike drikker ha 19 prosent mindre sukker.

- Det skal skje gjennom både innovasjon, markedsføring og salg. Vi vil utvikle nye drikker med lite eller helt uten sukker, samtidig som sukkeret vil bli erstattet med søtstoffer i andre drikker, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen som er en av bransjeforeningene i NHO Mat og Drikke.

Han understreker at målet om sukkerreduksjon gjelder drikkevarekategorien som helhet. De store internasjonale merkene vil neppe bli endret, men bransjen vil satse tungt på de sunneste alternativene.

Løftet om sukkerreduksjon i brus og saft inngår i myndighetene og næringens intensjonsavtale om tilrettelegging for et sunnere kosthold.

- Vi har stor tro på den samarbeidsmodellen helseministeren har lagt opp til, og regner med godt samspill med både handelen og myndighetene framover, sier Nome.

Norge er allerede verdensledende når det gjelder sukkerfri brus. I 1998 var 80 prosent av brusen vi drakk tilsatt sukker. Nå er andelen nede i 57 prosent, ifølge tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Intensjonsavtalen mellom helseministeren, produsentene og handelen har som mål at befolkningens inntak av tilsatt sukker er redusert med minst 12,5 prosent innen utgangen av 2021.

De siste årene har det vært sterk nedgang i sukkerforbruket, særlig fordi mange har gått over til lettbrus. I dag stammer om lag 15 prosent av det sukkeret vi får i oss fra brus.

- Vi har allerede kommet langt og vi vil enda lenger, men det sier seg selv at brusprodusentene ikke kan nå målet alene. Men kanskje kan vi inspirere andre til å sette seg like ambisiøse mål, sier Nome.

Les også notatet om reduksjon av sukker i søtede drikker fra de fire markedslederne (Ringes, Coca-Cola, Tine og Lerum). Notatet har også fått tilslutning fra Orkla og samtlige 12 brusprodusenter i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: