NHO Mat og Drikke

Innhold

Har fått fornyet geografisk opprinnelsesbeskyttelse av EU

Nyhet, Handel

Publisert

Nærbilde av globus

Har fått fornyet geografisk opprinnelsesbeskyttelse av EU. Foto: Suzy Hazelwood from Pexels

Brennevinsproduktene «Norsk Akevitt» og «Norsk Vodka» fikk 6. februar 2020 fornyet sin geografiske opprinnelsesbeskyttelse av EU.

Beskyttelsen innebærer at produktene har et sterkt juridisk vern i hele EU-EØS-området mot at andre lignende produkter urettmessig utgir seg for å være disse ved å misbruke deres betegnelser i markedsføringen. Geografiske opprinnelsesregler er den sterkeste juridiske beskyttelsen mat- og drikkeprodukter kan få på internasjonale markeder, og gir vern til mat- og drikkeprodukter basert på bestemte råvarer og produksjon i bestemte regioner, områder og land, og er immaterielle rettigheter på mat- og drikkeområdet. Vin- og brennevinleverandørenes forening, (VBF), har hatt et tett samarbeid med Mattilsynet for å få denne godkjenningen i EU.

- Det er positivt og bra at EU har fornyet den geografiske opprinnelsesbetegnelsen på «Norsk Akevitt» og «Norsk Vodka» sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke. Mat- og drikkenæringen har merket seg at regjeringen i Granavoldenerklæringen sier at den vil «stimulere til større mangfold ved å øke satsingen på geografisk opprinnelsesmerking og spesialitetsmerking» og NHO Mat og Drikke har store forventninger til at dette følges opp fremover. - Neste skritt må være å få geografiske beskyttede betegnelser på norske mat- og drikkeprodukter inn i frihandelsavtalene EFTA og Norge forhandler med andre land, blant annet Kina, avslutter han

Det er stor og økende internasjonal konkurranse i det norske mat- og drikkemarkedet. Beregninger gjort på bakgrunn av tall fra Nielsen Norge i 2018 viser at om lag 70 prosent av produktene som omsettes i norsk dagligvarehandel er i full internasjonal konkurranse. Samtidig er det økende etterspørsel etter norske mat- og drikkeprodukter i internasjonale markeder. Dette er tydeligst i såkalte nisjemarkeder, hvor norske produkter ofte ansees som eksklusive, fordi de er basert på rene råvarer av høy kvalitet.

Summen av dette er at den norske mat- og drikkenæringen er utsatt for, og driver med internasjonal konkurranse på lik linje med næringslivet forøvrig. Økt eksponering for internasjonal handel og konkurranse, gjør at norske mat- og drikkeprodukter har behov for et bedre juridisk vern enn de får gjennom minimumsbestemmelsene av immaterielle rettigheter i TRIPS-avtalen i WTO. EU er den fremste eksponenten for beskyttede betegnelser i internasjonal handel. EU gjør dette for å beskytte mat- og drikkeprodusentens immaterielle rettigheter, og gir den en fordel i den internasjonale konkurransen. EU har siden 2017 forhandlet frem beskyttede betegnelser i handelsavtalene som er inngått med henholdsvis Mexico, Singapore, Vietnam, Canada, Japan og Mercosur. EU er uten sammenlikning Norges største handelspartner, men også konkurrent på mat- og drikkeområdet. For den norske mat- og drikkenæringen er det avgjørende viktig med likeverdige rammevilkår med EUs mat- og drikkenæring i internasjonal handel.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: