NHO Mat og Drikke

Innhold

Nestlé med krafttak mot plastavfall

Kernkamp på scenen på Årskonferansen til NHO Mat og Drikke 2019

Administrerende direktør i Nestlé Nordics, Michiel Kernkamp, på NHO Mat og Drikkes årskonferanse 2019.

Nestlé skaper et marked for resirkulert plast godkjent for matemballasje, og oppretter et fond for å skyte fart på innovasjon innen emballasje.

Nestlé annonserer at selskapet vil investere opp mot 2 milliarder sveitserfranc, tilsvarende 18,4 milliarder kroner, for å lede vei i skiftet fra jomfruelig til resirkulert plast i matemballasje, samt øke tempoet på utviklingen av bærekraftige emballasjeløsninger.

Ved å bygge videre på selskapets forpliktelse fra 2018 om å benytte 100% resirkulerbar eller gjenbrukbar emballasje innen 2025, vil Nestlé redusere bruken av jomfruelig plast med én tredel i samme periode. Samtidig skal selskapet jobbe i partnerskap for å fremme den sirkulære økonomien og jobbe for å rense hav, innsjøer og elver for plastavfall.

Matkvalitet og –trygghet er avgjørende, og emballasje spiller en viktig rolle i å sikre dette. De fleste former for plast er vanskelige å resirkulere til matemballasje, hvilket begrenser tilbudet av resirkulert plast godkjent til matemballasje. For å skape et marked, forplikter Nestlé seg derfor til å kjøpe inntil to millioner tonn resirkulert plast godkjent til matemballasje. Samtidig øremerker selskapet mer enn 13,8 milliarder kroner til å betale ekstra for disse materialene frem mot 2025. Nestlé vil søke å effektivisere driften av selskapet for at initiativet ikke skal påvirke lønnsomheten.

Innovasjon innen emballasje, inkludert nye materialer, refillsystemer og resirkuleringsløsninger er en annen utfordring på veien mot en avfallsfri fremtid. I tillegg til selskapets betydelige egne forskning ved Nestlé Institute of Packaging Sciences, vil Nestlé opprette et venture-fond på 2,3 milliarder kroner for å investere i oppstartsselskaper innen feltet.

Disse to initiativene kommer i tillegg til Nestlés allerede omfattende forskning, innkjøp og produksjon for å gjøre emballasjen resirkulerbar og gjenbrukbar og bidra til målet om netto nullutslipp av drivhusgasser innen 2050. Som en del av selskapets forpliktelse innen emballasje og for å sørge for transparens, vil Nestlé fortsette å lansere nye initiativer og informere om fremgangen.

– Ingen plast skal deponeres eller ende som søppel, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé. Å gjøre resirkulert plast trygg for mat er en enorm utfordring som bransjen står overfor. Det er derfor vi, i tillegg til å redusere plastbruken og samle inn avfall, vil slutte sirkelen og bidra til å gjøre plast evig resirkulerbart. Vi tar ambisiøse skritt mot å skape et større marked for resirkulert plast godkjent i matemballasje og fremme innovasjon innen emballasjeindustrien. Vi ønsker andre velkommen med på reisen.

- At Nestlé øremerker to millioner sveitserfranc for å bidra til sirkulær bruk av plast, samt redusere egen bruk av jomfruelig plast, er gledelige nyheter sier Terje Sletnes, direktør for politikk og analyse i NHO Mat og Drikke. Vi har flere eksempler blant medlemmer i NHO Mat og Drikke som jobber aktivt for å øke resirkuleringsgraden og redusere plastforsøpling. NHO Mat og Drikke deltar i arbeidsgruppen nedsatt av Klima- og miljødepartementet for å møte nye EU-krav om plast. I august 2019 overleverte også Forum for sirkulær plastemballasje sitt veikart for sirkulær plastemballasje.

Les om KLDs arbeidsgruppe her 

Les mer om Forum for sirkulær plastemballasje og veikartet her 

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: