NHO Mat og Drikke

Innhold

FNs bærekraftsmål vil ha stor betydning for rammevilkårene til mat-, drikke- og bionæringen

Nyhet, Bærekraft og klima

Publisert

FNs bærekraftsmål

FNs bærekraftsmål vil ha stor betydning for rammevilkårene til mat-, drikke- og bionæringen.

36 prosent av mat- og drikkeprodusentene som svarte på Næringslivets økonomibarometer har en strategi for å bidra til bærekraftsmålene.

NHO Mat og Drikkes undersøkelser innhentet via Næringslivets økonomibarometer i 2019 viser at 36 prosent av bedriftene i næringen har en strategi for å bidra til FNs bærekraftsmål.

- Bærekraftsmålene er kun fire år gamle. Da er det positivt at en så stor andel av mat-, drikke- og biobedriftene allerede har et strategisk forhold til målsettingene, sier Petter Haas Brubakk. Samtidig viser tallene et klart behov for å få flere bedrifter til å ta eierskap til bærekraftsmålene i sine strategier fremover.

Mat-, drikke- og bionæringen har en sentral rolle i å bidra til oppfyllelse og leveranse på FNs bærekraftsmål som kom i 2015. Først og fremst fordi trygg, effektiv og klimavennlig mat- og drikkeproduksjon er en målsetting i seg selv i bærekraftsmålene.

Bærekraftsmålene blir stadig viktigere i utforming av politikk og rammevilkår for næringen samtidig som forbrukerne selv i større grad etterspør mat- og drikkeprodukter produsert etter bærekraftige prinsipper. I dette perspektivet må mat-, drikke- og bionæringen bidra til å nå bærekraftsmålene samtidig som næringen og bedriftene ivaretar og utvikler sin konkurransekraft og lønnsomhet.

Her finner du NHO Mat og Drikkes konjunkturbarometer i sin helhet

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: