Byfuglien takket de andre aktørene i avtalen. – Samarbeidet skjerper sansene og gjør at vi alle strekker oss litt lenger i arbeidet med sunnere produkter og retter, sa hun.
Juryen trakk i sin begrunnelse frem at Brødmåltider er en viktig del av det norske kostholdet, og at Mills sine påleggsprodukter med laks gjør det enklere å spise mer fisk utenom middagsmåltidene.
– Samarbeidet om et sunnere kosthold er et svært viktig satsingsområde for oss, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke. I dag går gratulasjonene særlig til medlemsbedriftene Mills, som tok førsteplassen, og Mesterbakeren som fikk bronse, men også til alle de andre som har signert avtalen og i sitt daglige virke er med på å bidra til et sunnere kosthold i befolkningen, sier han.
I tillegg til kategorien sunnere produkter, ble det også delt ut utmerkelser i kategorien sunnere markedsføring. Det var tre finalister i hver kategori som kjempet om førsteplassen.
I kategorien "sunnere produkter" ble dette rekkefølgen:
1. plass: Mills med "Sunt og innovativt Laksepålegg"
2. plass: Coop med "Coop Fra Havet"
3. plass: Mesterbakeren med "Godt for små og store superhelter" - sunnere brødvarianter
I kategorien "sunnere markedsføring" ble dette rekkefølgen:
1. plass: KIWI med "KIWI PLUSS Sunnhetslotteri"
2. plass: Coop med "Frukt og grønt med Rosa sløyfe"
3. plass: MENY med "Nudging for sunnere valg i MENYs nettbutikk"
Les pressemelding fra Helse- og omsorgsdepartementet her