NHO Mat og Drikke

Innhold

Sukkerfritt blir størst i år

Portrettfoto av Bruusgaard og Hynne

Nicolay Bruusgaard i Ringnes (til venstre) og Per Hynne i Coca-Cola går foran: Drikkevarebransjen i Norge inspirerer resten av verden til å bli flinkere med sukkerfri brus. Foto: Georg Mathisen.

I løpet av året kan Norge være første land i verden der mer enn halve brusforbruket er sukkerfritt.

Ingen har fjernet mer sukker fra kostholdet enn brusprodusentene. Nøkkelen er å tilby sukkerfrie alternativer som smaker godt, mener de. 

Til daglig er de harde konkurrenter. Men på ett område trekker de i samme retning. De siste tjue årene har drikkekjempene Ringnes og Coca-Cola kombinert kampen om markedsandelene med arbeidet for å få ned sukkerforbruket.

Dialogen med myndighetene i Norge er unik, og i Coca-Cola har den nye konsernsjefen James Quincy fastslått globale ambisjoner som harmonerer godt med det som skjer i Norge, forteller Per Hynne. Foto: Georg Mathisen.

Sunnere produkter

De har lykkes til gagns. – Sukkerbrusen nådde toppen rundt 1998. Siden har det vært en betydelig reduksjon av sukkerinntaket fra brus og drikke. Det er selvfølgelig et resultat av at vi har tilbudt et alternativ som smaker godt og som forbrukeren ønsker, sier kommunikasjonsdirektør Per Hynne i Coca-Cola.
– Vi har fått til dette mye takket være forbrukeren. Vi har en helsetrend i Norge. Forbrukerne etterspør stadig sunnere produkter. Da er det naturlig at vi gir dem det, fastslår kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes.

Sukkerkutter videre

Han er opptatt av at drikkevarebransjen har mulighet til å ta et løft i fellesskap for å få enda mer sukker ut av kostholdet.

De neste årene skal sukkerforbruket fra brus, saft og andre søtede drikker kuttes med 19 prosent til.

– Det er stort sett utelukkende sunne innovasjoner som ligger på tavla til Ringnes nå om dagen. Det er der kampen vil stå fremover: Om de sunnere produktene, sier Bruusgaard, som får medhold fra hovedkonkurrenten: – Det investeres utrolig store ressurser i innovasjoner i form av nye produkter og smaksjusteringer av eksisterende. Coca-Cola Zero Sugar smaker nå så likt originalen at det skjærer seg i blindtester, sier Per Hynne.

Først i verden

Direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen kommer med tallene: Tilsatt sukker i søte drikker ble redusert med ti prosent fra 2010 til 2015.

– I og med en massiv overgang til sukkerfrie drikker er befolkningens sukkerinntak fra brus redusert med 18 prosent i samme tidsrom. I fjor og i år har andelen sukkerfrie drikker økt med ytterligere seks prosent, mens sukkerholdig brus har falt med cirka sju prosent, forteller han. – Vi beregner at sukkerfritt vil stå for vel 50 prosent av bruskonsumet ved slutten av året, sannsynligvis som første land i verden.

Tar tid

Hynne forteller gjerne om tiltak som å tilby pakningsstørrelser som fremmer de sukkerfrie variantene, om tydeligere merking for å gjøre det lettere for forbrukeren å ta riktig valg og å legge inn sukkerreduksjonen i målene som hver enkelt leder i Coca-Colas norske ledergruppe skal nå.
Bruusgaard snakker om en utvikling der vann på flaske er blitt allemannseie – ikke som konkurrent til vannet i springen, men som drikke når folk er på farten. Om det å ha en sukkerfri bestselger som Pepsi Max. Og om hvordan resten av verden ser til Norge for å lære hvordan det er mulig å få til overgangen til sukkerfritt.

Vann på flaske er ikke en konkurrent til springvann, men til mindre sunne drikker, sier Nicolay Bruusgaard. Foto: Georg Mathisen.

– Dette er ting som man må jobbe med over tid. Vi oppnår ikke et skifte over natten. Men det at det er etterspørsel ute blant forbrukerne, har gjort det lettere for oss å ta de nødvendige grepene for å gjøre drikkevarebransjen sunnere, sier Nicolay Bruusgaard.

Handel og myndigheter

– Samspillet vi har med kundene våre – handelen – er superviktig. Vi kan gjøre mye, men hvis ikke produktene våre er godt synlige og lett tilgjengelige i kjøpsøyeblikket, da er vi like langt. Nå har vi et samspill der handelen selv har satt egne, tydelige mål, konstaterer Per Hynne.

Brusprodusentene setter også pris på at myndighetene spiller sammen med dem. Det gir gode resultater at de blir respektert og sett på som en del av løsningen, ikke en del av problemet.

Kos og trivsel

Sukkerholdige brusprodukter kommer fortsatt til å være der. – Man skal fortsatt kunne kose seg med en Solo med sukker. Det er mye god helse i trivsel, også. Vi skal ikke ta fra folk gleden ved en brus, men alt med måte, sier Bruusgaard.
– Vi kan ikke bare ta bort et produkt. Noen vil ha fullsukrede produkter og drikker det for å kose seg. Men moderasjon er viktig for oss, istemmer Hynne.

I sommer har faktasjekkerne i Faktisk.no gjort det enda litt lettere å tilby forbrukerne sunnere drikke. De har vist hvordan det ikke er hold i sensasjonsoppslag om at søtstoffene som brukes i sukkerfri brus, skal være farlige. Det finnes knapt noen ingredienser som det er forsket like mye på, de er godkjente over hele verden og norske helsemyndigheter fastslår at de er ufarlige, sier Per Hynne og Nicolay Bruusgaard.

Les også: Slik går du frem dersom din bedrift ønsker å være med på å tilrettelegge for et sunnere kosthold 

Har du innspill eller lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: