NHO Mat og Drikke

Innhold

Mindre fett og salt i hvert flak

Chris Samways sitter i en sofa. Foran ham på bordet ligger tre poser med potetgull.

Det blir hele tiden mindre fett og salt i snacksposene, men det må skje gradvis, konstaterer Chris Samways. Foto: Georg Mathisen.

Denne uken har det vært den internasjonale Salt Awareness Week. Gjennom intensjonsavtale og saltpartnerskapet jobber flere av medlemmene i NHO Mat og Drikke blant annet med å redusere saltinnholdet i sine produkter. Maarud er en av bedriftene som arbeider hardt for å sørge for stadig bedre helseprofil på snacksen.

Maarud-sjef Chris Samways arbeider både med å utvikle nye produkter og å gjøre de kjente bedre. Foto: Georg Mathisen.

– Vi lanserer regelmessig nye produkter med sunnere profil. Samtidig fjerner vi gradvis salt og smaksforsterkere fra de kjente favorittene Potetgull og Superchips. Dessuten har solsikkeolje erstattet palmeolje for mange år siden, forteller Chris Samways. Han er administrerende direktør i Maarud.

Salte snacks er hyggeprodukter, ikke hverdagskost. Likevel skal de gjøres gradvis sunnere.

Et valg

– Ansvaret vårt er til enhver tid å bruke kunnskapen vår til å lage best mulig produkter som vi kan putte i posen. Det vil si at de må smake godt. Samtidig må vi gi forbruker gode alternativer å velge mellom, sier Samways.

Arbeidet for sunnere snacks foregår på flere områder samtidig. Mindre fett, sunnere oljer, mindre salt og nye basisingredienser. Det betyr både nye produkter og forbedringer av de produktene som allerede finnes.

Maarud Superbites er et ferskt eksempel på de nye produktene. Én variant som er laget av fullkorn, en annen som er laget av linser.

– De er kjempegode, og spesielt linsene selger kanonbra. Dette er et alternativ som folk kan velge hvis de vil ha litt sunnere snacks, sier Maarud-sjefen.

Ikke for fort

Parallelt med Superbites, Superchips og Supermix arbeider han også for å gi selskapets store klassiker, Potetgull, en sunnere profil. Erfaringene hittil viser at den utviklingen ikke må gå for fort.
– I fjor investerte vi i en helt ny teknologi som vi har patent på. Den gir oss blant annet muligheten til å behandle potetene slik at de tar opp mindre fett. Tynne potetchips suger vanligvis opp mer fett per flak, men vi klarte å produsere tynnere potetflak med bedre konsistens uten å øke fettmengden i produktet, forklarer han.
– Vi brukte også anledningen til å redusere saltet litt.

Forbrukerne sa nei

Teknologien førte til at Potetgull Lettere kunne lanseres i fjor, med 30 prosent mindre fett. – Men nå er den dessverre allerede på vei ut av butikkene. Den har solgt for dårlig. Poenget er at du kan ha de beste intensjoner og investere store beløp i nye ideer som tester bra, men det hjelper ikke hvis folk ikke vil kjøpe det, slår Samways fast.

– Utfordringen med olje er akkurat som utfordringen med salt: Det smaker godt. Folk vil ha produkter som smaker godt, og det finnes ingen plass for smakskompromiss, sier han.

I fjor lanserte Maarud Potetgull Lettere med 30 prosent mindre fett, men nå er den på vei ut av butikkene igjen fordi forbrukerne ikke ville ha produktet. Foto: Georg Mathisen.

Salt over tid

Maarud har også arbeidet i mange år for å få ned saltnivået. Men det må ta tid:
– Vi brukte et helt år på å utvikle en ny resept på Superchips med lavere saltinnhold som vi var trygge på. Da tok vi ut ti prosent av saltet. Så forsiktige må vi være. Poenget er at vi fortsetter med saltreduksjon over tid. Gjennom Saltpartnerskapet har de store leverandørene forpliktet seg til å jobbe sammen. Vi jobber i takt for å øke sensitiviteten for salt ved å redusere innholdet gradvis i produktene våre, skisserer Chris Samways.

Krevende kunder

Det er ikke bare produsentene som samarbeider. Maarud-sjefen er også storfornøyd med lederrollen som kundene spiller – det vil si Norgesgruppen, Coop og Rema.
– De tar ansvaret sitt på alvor. De utfordrer industrien og pusher utviklingen av sunnere alternativer raskere enn det ville skjedd hvis den skulle vært rent forbrukerdrevet, sier han.
– Til syvende og sist selger vi kos, ikke helseprodukter. Men for produktene våre har kravet om bedre helseprofil kommer for å bli, konstaterer Maarud-sjef Chris Samways.

Les også: Slik går du frem dersom din bedrift ønsker å være med på å tilrettelegge for et sunnere kosthold 

Har du innspill eller lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: