Mor og barn som drikker melk

Foto: TINE

Gjennom stadige små knepp nedover i sukkerinnhold, har TINE bidratt til at nordmenn foretrekker mindre søtsmak på yoghurten i dag enn hva de gjorde for 20 år siden.

Kirsti Wettre Brønner, leder ernæring i TINE oppfordrer andre bedrifter: – Meld dere på i folkehelsesamarbeidet! Det er ingenting å vente med.

- Samarbeidet gjennom Intensjonsavtalen bidrar først og fremst til oppmerksomhet i hele organisasjonen om viktige helseutfordringer, og vår rolle i å løse dem, forteller Kirsti. Hun legger også til at det å bidra til bedre folkehelse gjennom samarbeidet med myndigheter, produsenter, handel og serveringsbransjen har blitt en integrert del av dialogen med TINEs kunder og partnere.

Tilslutter seg et nytt innsatsområde

Melk og melkeprodukter er kilder til viktige næringsstoffer, men bidrar også med mettet fett, tilsatt sukker og salt i kostholdet. TINE har derfor forpliktet seg til å jobbe mot målene i intensjonsavtalen om å redusere tilsatt sukker, salt og mettet fett. - Samtidig bidrar vi til aktivitet gjennom TINEs fotballskole og TINE stafetten. Dette ser vi på som en naturlig del i å bidra til gode levevaner, sier Kirsti. - Vi leverer også løsninger til skoler, barnehager, arbeidsplasser og offentlig sektor hvor det er stort potensiale i å legge til rette for å øke inntaket av frukt, grønt, og grovt, i tillegg til fisk. Fra og med neste avtaleperiode, som går fra 2022 – 2025, vil TINE derfor også forplikte seg til å arbeide med innsatsområdet #MerAv under Intensjonsavtalen, forklarer hun.

Endret smakspreferanser over tid

- Over tid har vi endret nordmenns smakspreferanser på yoghurt, ved å redusere og mer enn halvere mengden tilsatt sukker siden vi startet vårt reduksjonsarbeid på slutten av 90-tallet. Dette er noe hele organisasjonen har vært involvert i, fra produksjon og drift til ernæring og marked, og som vi er stolte av å ha fått til sammen, sier Kirsti. - Gjennom stadige små knepp nedover i sukkerinnhold og søtsmak har vi bidratt til at nordmenn foretrekker mindre søtsmak på yoghurten i dag, enn hva de gjorde for 20 år siden, sier hun.

I tillegg har TINE med felles ambisjon om mindre mettet fett fra sine produkter ut av butikk, oppnådd gode diskusjoner med dagligvarehandelsaktørene. I felleskap har de blitt enige om konkrete tiltak for å flytte flere hender over til alternativer som inneholder mindre mettet fett. Slik blir det bedre folkehelse av!

Det er ingen hemmelighet at det er lettere å lykkes med målet om å redusere tilsatt sukker enn mettet fett. Mens markedet roper etter produkter uten eller med mindre sukker har vi på langt nær det samme suget etter lavfettprodukter.

- TINE har fått mye ut av å være med i folkehelsesamarbeidet. Nå har vi også nylig signert for å være med i den nye perioden fra 2022 – 2025. Jeg har en klar oppfordring til andre bedrifter som vurderer å bli med: Meld dere på, det er ingenting å vente med, avslutter hun.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: