Sivertsen med en rekke med brød foran seg

Tor Søreide Sivertsen, administrerende direktør i Mesterbakeren. Foto: Georg Mathisen

- Intensjonsavtalen gjør det lettere for oss å etterleve vårt samfunnsansvar og bidra til FNs bærekraftsmål om et sunnere kosthold, sier Tor Søreide Sivertsen, administrerende direktør i Mesterbakeren.

Mesterbakeren har valgt å arbeide med målene i to av innsatsområdene i avtalen; reduksjon av saltinnhold og øke befolkningens forbruk av grove kornprodukter. Dette gjør de i tett samarbeid med sin kunde REMA 1000. De har god kontroll over innholdet av salt i hvert enkelt produkt og har senket saltnivået i sine brød til de veiledende målene i saltlistene. Dermed har de bidratt godt til avtalens mål på dette innsatsområdet.

- Samfunnsansvar og folkehelse er viktige for oss og for vår kunde REMA 1000. Intensjonsavtalen gjør det enklere å gjennomføre de endringene som må til, siden det er en felles innsats innenfor ulike deler av verdikjeden. Når flere går sammen vil det være mindre risiko for å gjøre endringer på våre produkter fordi det skjer gradvis og i mange kategorier på en gang, sier Sivertsen.

Lansert prisvinnende brød til barn

Mesterbakeren har jobbet systematisk over tid med resepter og styrt etter målene i avtalen ved utvikling av nye produkter. – Sammen med vår kunde har vi solgt den største andelen av ekstra grove brød i markedet, og har lansert et prisvinnende barnebrød som er blitt en av kategoriens bestselgere, forteller Sivertsen som også kan vise til 2. plass i Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse i kategorien sunnere produkter til REMA 1000 for satsningen på #MerAv grove produkter i brødkategorien. – Dette er vi stolte av å ha fått til sammen, sier han.

Her kan du lese mer om utmerkelsen

Saltreduksjon er tidkrevende arbeid

På spørsmålet om hva som har vært enkelt og hva som har vært mer utfordrende i arbeidet med Intensjonsavtalen 2016 – 2021, svarer Sivertsen at det har vært enkelt å være enig i ambisjonen om et sunnere kosthold for alle. Samtidig har saltreduksjonen vært utfordrende med tanke på både prosess og smak. - Reduksjon av salt har nok for mange gitt merkbare endringer i smaken til produktet. I og med at det finnes konkurrenter som ikke forholder seg til kravene, så blir konkurransebildet skjevt, sier han. - Tilvenning til lavt saltinnhold, og dermed mindre saltsmak, tar lang tid, og noen av kuttene vi har gjort har kanskje vært for raske, sier han. De prosesstekniske utfordringene er heller ikke ubetydelige, da salt har en gluten-stabiliserende rolle og gjæren trenger litt salt for å utvikle seg bedre. – Suksessfaktoren hos oss har vært våre fantastisk dyktige ansatte; bakere og produktutviklere som har justert på resepter og prosesser for å få dette til. I tillegg har salgs- og markedsavdelingen utviklet og solgt inn nye, sunne produkter. Vi må heller ikke glemme vår kunde REMA 1000 som har gått i bresjen for å gjøre hverdagsmaten sunnere, sier Sivertsen.

Til andre mat- og drikkeprodusenter som kan tenke seg å bli med i Intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold, har Sivertsen et råd: - I tillegg til å identifisere seg med målene i samarbeidsavtalen, er det også viktig å ta inn over seg at det vil ha implikasjoner for drift og videre arbeid – noe som både gir utfordringer og nye muligheter, avslutter han.

Her finner du mer informasjon om hvordan din bedrift kan tilslutte seg Intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: