Medlemspraten: Norsk Juletre

Portrett av Amundsen

Heidi Amundsen, daglig leder i Norsk Juletre. Foto: Norsk Juletre.

- Det blir ikke jul for meg før juletreet er på plass i stua, sier Heidi Amundsen. Dette er nok en tradisjon hun deler med mange nordmenn. Som daglig leder i organisasjonen Norsk Juletre, vet hun mer om juletrær enn de fleste.

For Heidi senker julefreden seg først når hun har fått et ekte, norsk grantre inn i stua. – Norsk juletre er selve symbolet på glede og forventning for meg. - Tindrende barneøyne som ser på det pyntede juletreet lille julaften, bare noen dager etter at de har vært med å hogge det, sier hun.

Over 400 aktive medlemmene i Norsk Juletre produserer tonnevis med trær i ulike fasonger til det norske folk. – Tette, åpne, breie, smale, lave og høye juletrær - noe for enhver smak, smiler Heidi.

Bedriften Norske Juletre er en organisasjon som er eid og styrt av medlemmene. I administrasjonen er det to ansatte som tilbyr rådgivning innenfor juletre- og pyntegrøntproduksjon. – For å få best mulig forskningsbasert kunnskap, jobber vi tett med Nibio og Skogfrøverket, der forskning og utvikling er viktig, forteller Heidi. I tillegg jobber organisasjonen med utadgående kunnskapsformidling og næringspolitikk. Det finnes flere lokallag rundt om i Norge som blant annet arrangerer fagdager.

Åtte år for å bli et fullvoksent juletre

Det å avle frem et fullvoksent juletre tar tid. – Det krever mot å satse og dyrke nytt når du vet at inntektene kommer om først ca åtte år, sier Heidi, som også legger til at nettopp mot er en av de viktige verdiene hun styrer etter i sin jobb. - Det er ikke slik at man bare kan sette et tre i jorda for så å komme tilbake om noen år og høste det, forklarer hun. - Trærne trenger pleie, jordprøver og nåleprøver underveis for å finne ut hvordan man skal gjødsle. De klippes og formes for at kundene skal få trær i den fasongen de måtte ønske seg, sier juletreeksperten.

En bransje med lange tradisjoner

Juletre og pyntegrønt er i all hovedsak sesongprodukter, selv om det går noe pyntegrønt hele året. - For at vi skal få omsetning på våre produkter, må det være en etterspørsel i markedet etter det ekte norske, sier Heidi. Derfor er tradisjon en annen viktig verdi for henne som leder. - De norske juletredyrkerne har ansvaret for å holde en lang tradisjon i hevd, fortsetter hun. Det første juletreet i Christiania ble først registrert i 1822, mens lenger sør i Europa tok juletreskikken til allerede på 1500-tallet.

Opptatt av bærekraft

- Å velge et kortreist juletre fremfor et i plast er bra for miljøet, sier Heidi. - Derfor er vi opptatt av at det legges til rette for å dyrke trær i Norge, og at det er økonomi i det for dyrkerne, fortsetter hun. -Forskning på hvilke tre som passer å dyrke hvor er viktig for oss. Vi håper å få utviklet et kvalitetssikringssystem for juletreproduksjon; først og fremst som et arbeidsredskap for produsentene, men og for at kundene skal være sikre på at de kjøper et ekte norsk juletre, sier hun.

- Nå nærmer jula seg, og da er det ekstra viktig for oss å få vist frem hvem som faktisk dyrker trærne som sprer glede i de tusen hjem, smiler hun. - Mange juletredyrkere tilbyr selvhogst. Dette er en fin opplevelse å dele med hele familien, mener hun.

Klimaendringene er en viktig faktor

Dersom Heidi hadde fått 15 minutter sammen med statsministeren, ville hun ha benyttet anledningen til å snakke om hvor viktig hun synes det er å satse på norske produkter på en miljøvennlig og økonomisk måte. - Særlig jula er en viktig tid for både norsk tradisjonsmat og –drikke – sammen med norske juletrær, sier hun. - Dette krever forutsigbare rammebetingelser, legger hun til, samtidig som hun trekker frem forskning og utviklingsmuligheter. - For oss som driver med biologisk produksjon, er klimaendringene en svært viktig faktor, og vi er helt avhengig av forskning på dette området, sier hun.

Tilhørighet, råd og gode møteplasser

Norsk Juletre har vært medlem i NHO og NHO Mat og Drikke siden 2012. - Som en liten bedrift er det viktig og trygt å ha en tilhørighet i et fellesskap, sier Heidi. - Jeg leser stadig gode råd som sendes ut. Vi har tilgang på verktøy som er viktig for oss som arbeidsgivere, og som er kvalitetssikret av dyktige advokater og HMS-spesialister. I tiden med korona-utbrudd, har vi fått tilgang på en rekke gode webinarer. Når hverdagen blir mer normal, gleder jeg meg også til å møte folk på fysiske møteplasser der vi kan diskutere saker som vi er opptatt av, avslutter Heidi.

Medlemspraten

I NHO Mat og Drikkes serie “Medlemspraten” tar vi en prat med medlemsbedrifter for å høre hva som opptar dem. Ønsker du og din bedrift å bli intervjuet? Ta kontakt med Hege Guttormsen.

Les flere intervjuer i samme serie her

Her finner du mer informasjon om medlemskap og medlemsfordeler i NHO Mat og Drikke.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: