NHO Mat og Drikke

Innhold

En kompromissløs suksesshistorie

Nyhet, Medlemscase

Publisert

Øverland og Brubakk foran en stabel med tretønner.

Daglig leder i Nøgne Ø, Sverre Orm Øverland, i samtale med Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke. Foto: Grete Brekke Klingberg

I en gammel kraftstasjon utenfor Grimstad brygger Norges første og største håndverksbryggeri, Nøgne Ø, øl til ølglade folk i mer enn 35 land over hele verden.

Fakta om Nøgne Ø

Nøgne Ø har i dag 25 fast ansatte, produserer årlig rundt 1,5 millioner liter øl og har en omsetning i 2016 på 53,4 millioner kroner.

Les mer om Nøgne Ø

De gamle produksjonslokalene i tidligere Rygene Kraftstasjon har gjennomgått en fullstendig renovering, og bryggeriet kunne i juni i år invitere til "Grand Opening" i nye og flotte omgivelser. Der vil de også kunne ta i mot "ølturister" fra nær og fjern, på omvisninger og ulike events. Blant annet lokker de med en splitter ny bar med panoramautsikt til øltønner og tappekraner.

Siden oppstarten i en garasje for 15 år siden, har visjonen hele tiden vært å lage ale av høyeste kvalitet, med personlighet og individualitet. Undertittelen "Det kompromissløse bryggeri" gjelder fortsatt, selv om Hansa Borg Bryggerier i 2013 kjøpte en majoritetsandel i Nøgne Ø. Oppkjøpet muliggjorde en større eksportsatsing, og du kan nå få øl fra Nøgne Ø i land som Russland, Taiwan, Mexico, Australia, England og Ukraina.

Det å tilby smaksrikt håndverks-øl til en pilsdrikkende norsk befolkning var ikke bare enkelt. Det tok tid før håndverks-øl ble attraktivt for norske ganer, og de første årene ble bryggeriet drevet på dugnad, uten særlig inntekter å snakke om. Men fra 2005 kom omsider "øl-bølgen" til Norge, og årene som fulgte ble preget av kraftig vekst, investeringer og stadig økende salg i både hjemme- og eksportmarkedet.

I 2009 fantes det kun en håndfull norske håndverksbryggerier, mens det nå er omlag 250 slike bryggerier over det ganske land. - Dette har stilt krav til at vi til enhver tid må jobbe med produktutvikling, innovasjon og nye markeder for å lykkes, sier Sverre Øverland.

Nøgne Ø produserer 22 forskjellige øl på fast basis. 8 av disse er å finne i dagligvarehandelen mens de øvrige er tilgjengelig på Vinmonopolet, i Horeca og i markeder utenfor Norge. I tillegg til det faste sortimentet lanserer bryggeriet mellom 20 og 40 nye brygg hvert år. I 2017 vil det bli nærmere 40 nylanseringer.

De nye bryggene tar ofte utgangspunkt i kreativ bruk av nye ingredienser, tradisjonelle bryggeteknikker og gjæringsprosesser. En stadig søken etter å ta i bruk nye ingredienser inspirerer bryggerne i jakten på nye smaker.

På veien fra å starte som en liten gründerbedrift og frem til i dag, har bedriften møtt på flere utfordringer. - Vi har alltid vært medlem i NHO Mat og Drikke og Bryggeriforeningen. De har vært viktige støttespillere og sparringspartnere i hele oppbyggingsfasen, sier Øverland.

Har du innspill eller lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: