NHO Mat og Drikke

Innhold

Mer om merkeordninger for fullkorn og arbeid i de nordiske landene

Nærbilde av grove rundstykker og brød

Det finnes i dag en etablert merkeordning i Norge for andel fullkorn i brød og brødvarer gjennom Brødskala'n. Dette merket ble lansert i 2006 og er utarbeidet i samråd med Helsedirektoratet, Mattilsynet og Forbrukerrådet.

Merket har fått stor utbredelse og er unikt for Norge. Merket består av et firedelt kakediagram for fire ulike kategorier av grovhet, angitt som andel sammalt mel eller hele korn, hhv. fint (0-25,9%), halvgrovt (26-50,9%), grovt (51-75,9%) og ekstra grovt brød (76-100%). Tall fra 2017 viser at halvparten av de spurte brukte Brødskalamerket daglig ved kjøp av brød og brødvarer. Brødskala'n eies av Baker- og konditorbransjens landsforening (BKLF).

Andel fullkorn i en matvare, samt innhold av kostfiber, er også et av kriteriene for merking med Nøkkelhullet. Nøkkelhullet skal fremme sunnere valg i tråd med myndighetens kostråd innen en gitt matvarekategori. Merkeordningen spesifiserer eksempelvis krav til matvaregruppen for mel, gryn, frokostblandinger, frokostkorn, grøt, brød og brødmikser, knekkebrød og skonrokker, ris og pasta. I tillegg til innhold av fullkorn og kostfiber, må matvaren også tilfredsstille krav til maksimum innhold av fett, salt og/eller sukker.

Nøkkelhullet er en forskriftsfestet frivillig merkeordning som myndighetene i Norge, Danmark, Sverige og Island står sammen om. I Norge er det Helsedirektoratet og Mattilsynet som har ansvar for merkeordningen. Det enkle symbolet skal bidra til god kjennskap og utstrakt bruk av mat med Nøkkelhullet i alle lag av befolkningen og ble innført i Norge i 2009. Kjennskapet til merket er stabilt høy, og i 2018 var andelen 96 prosent. Tilliten til Nøkkelhullet har økt de siste årene. I 2018 svarte 60 prosent at de har ganske stor eller svært stor tillit til merket.

I Danmark har arbeidet med fremming av fullkorn siden 2008 vært organisert som et partnerskap mellom myndigheter, sunnhetsorganisasjoner, produsenter og dagligvarehandel. Visjonen til Fuldkornspartnerskabet er å forbedre folkehelsen gjennom å øke tilgjengeligheten for fullkorn og øke inntaket av fullkorn i den danske befolkningen. Det ble i 2009 lansert en egen logo for å gjøre det lettere for forbrukeren å finne og velge alternativer med mer fullkorn. Fullkornslogoet kan settes på produkter som tilfredsstiller krav til fett, sukker, salt og kostfiber i matvarer innen matvaregruppene for blant annet brød og brødvarer, cerealer, mel, ris og pasta. Kriteriene er synkronisert med kriteriene for nøkkelhullsmerket. Logoen kan kun brukes av partnerne i Fuldkornspartnerskabet. Sekretariatet er plassert hos Dansk Industri Fødevare.

Også i Sverige er det økende fokus på konsum av fullkorn. Det ble så sent som i desember 2018 startet et samarbeidsprosjekt med formål om å øke inntak av fullkorn fra brød, pasta og frokostcerealer. Dette skal gjøres gjennom økt produktutvikling, økt og forbedret kommunikasjon av fullkornets helsebringende egenskaper samt å gjøre fullkornsprodukter mer tilgjengelige. Initiativet kommer fra forskere fra Chalmers Tekniske Högskola og prosjektet er finansiert av Vinnova, Sveriges statlige myndighet for å fremme innovasjon. Ti aktører fra næringsmiddelindustrien, forbrukerorganisasjoner, offentlige aktører og ideelle foreninger er med fra start, og ytterligere rekruttering til prosjektet pågår.

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: