Leger tiden alle sår?

Publisert

Petter Haas Brubakk. Administrerende direktør. NHO Mat og Drikke.

Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakks gjestekommentar i Dagligvarehandelen 13. februar 2018.

Å være langsint eller furten fører sjelden til gode resultater. Samtidig er det naivt å tro at selv en god relasjon er upåvirket av et tillitsbrudd. Hvordan kan tilliten i folkehelsesamarbeidet gjenopprettes?

«Nå har dere vel fått utløp for irritasjonen, og vi kan samarbeide igjen», sa en representant fra regjeringspartiene til meg tidlig i januar i år. Vi hadde ikke hatt kontakt siden en lett opphetet meningsutveksling i dagene etter at Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vedtok tidenes avgiftssjokk på mat- og drikkeprodukter både med og uten tilsatt sukker.

Intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold som ble inngått mellom myndighetene og næringen for et knapt år siden, slår fast at det er nødvendig med et langsiktig perspektiv for å oppnå ambisiøse mål og understreker at alle tiltak i avtalens regi skal ha et vitenskapelig grunnlag.

Når myndighetene da øker det som allerede var verdens kanskje høyeste avgiftsnivå med ytterligere to milliarder kroner (!) med fem ukers varsel og helt uten analyse, åpenbart på et sviktende kunnskapsgrunnlag og med svært ulike begrunnelser fra de som i et lukket rom tok beslutningen, er det vel strengt tatt litt naivt å tro at det er «business as usual» bare fordi 2017 ble 2018.

Men livet går selvfølgelig videre. Bedrifter som ønsker å skape verdier og drive virksomhet i Norge må forholde seg til den politikken de folkevalgte til enhver tid velger å føre. Slik er det i alle land. Men da de norske mat- og drikkeprodusentene i 2016 foreslo et mer systematisk samarbeid mellom myndigheter og næring om sunnere kosthold, var det ut fra troen på at de beste resultatene for samfunnet og for bedriftene nås gjennom samarbeid om ambisiøse mål.

Samarbeid mellom to så forskjellige parter som myndigheter og bedrifter, der en part ensidig kan vedta lover og fastsette avgifter mens de andre partene er kommersielle virksomheter som står i tøff konkurranse med hverandre og er utfordret av et høyt norsk kostnadsnivå og sterkt økende grensehandel, må være tillitsbasert. Det må være en gjensidig respekt for hva som driver og betyr noe for den du samarbeider med.

Mat- og drikkeprodusentene vil fortsette arbeidet for sunnere produkter og et mer balansert kosthold i befolkningen. Men samarbeidsarenaen med myndighetene er svekket. 24. januar 2018 ble Åse Michaelsen Norges nye eldre- og folkehelseminister. Om tiden ikke på langt nær har leget alle sår, ser mat- og drikkenæringen frem til dialogen med den nye statsråden om hva som skal til for å reetablere tilliten og få samarbeidet tilbake på skinnene. Oppgaven er for viktig til at vi ikke kan lykkes!

Les også: Dette mener NHO Mat og Drikke om særavgifter

Denne gjestekommentaren sto på trykk i Dagligvarehandelen 13. februar 2018

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev: